Felieton Torowego

... głową w szlaban ...

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów na 1000 mieszkańców Polski przypada 747 samochodów. Jak podaje busradar.pl: 9 na 10 gospodarstw domowych w Polsce posiada własne auto, a co czwarte posiada dwa samochody. Nic więc dziwnego, że w godzinach szczytu transportowego ulice w miastach są zakorkowane, a wiele dróg, łączących miasta nie wygląda wcale lepiej.

Jednym z elementów, które zaburza ruch samochodów na ulicach i drogach są przejazdy kolejowe. Przejazdy kolejowe dają się szczególnie we znaki kierowcom w miejscach, gdzie krzyżują się drogi o dużym natężeniu ruchu samochodowego i linie kolejowe magistralne i pierwszorzędne. Zapory na takich liniach zamykają się bardzo często, a czas ich zamknięcia trwa niejednokrotnie wiele minut. W tym czasie tworzą się korki po obu stronach zapór, co dla kierowców oznacza wydłużenie czasu ich podróży. Problem zaczyna się wtedy, gdy czas postoju pod szlabanem wydłuża się do kilkunastu minut. Jednym z takich miejsc, które mam "szczęście znać" jest przejazd drogowo-kolejowy w ulicy Marsa w Warszawie. W godzinach przewozowego szczytu szlaban jest tyle samo minut otwarty, co zamknięty. Może trochę przesadzam, ale tyko trochę.

Nic więc dziwnego, że wielu uczestnikom ruchu drogowego, którzy muszą stać pod szlabanem lub sygnalizatorem puszczają nerwy. Od czasu do czasu słyszymy o irracjonalnych zachowaniach kierowców, rowerzystów czy pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych. Ignorowanie zapór, czy czerwonego światła na sygnalizatorze nie jest oczywiście normą, ale się zdarza. Zdarza się na tyle często, że nie ma praktycznie dnia, aby nie były publikowane nowe krótkie filmy z "wydarzeń pod szlabanem". Irytacja, pośpiech i nerwy wyłączają wielu uczestnikom ruchu drogowego zdrowy rozsądek. Kilka dni temu PKP PLK opublikowało w sieci nagranie wideo, pokazujące rowerzystkę próbująca przejechać pod opadającym szlabanem. Na całe szczęście zderzenie z zaporą zakończyło się niegroźną wywrotką rowerzystki. Niestety, ale takich uczestników ruchu drogowego, którzy próbują przejechać tory pod lub obok szlabanu wcale nie ubywa.

Spotkanie pojazdu z pociągiem na przejeździe zawsze kończy się tym samym. Ponieważ apele, akcje, straszenie, grożenie nie odnoszą spodziewanego skutku, to jedynym racjonalnym wyjściem jest likwidacja "szlabanów". To nie jest żadne odkrycie, bo kolej już stosowała takie rozwiązania. Jako przykład można podać linię kolejową nr 568 Sitkówka-Nowiny - Szczukowice od długości 10 km na której nie ma żadnego przejazdu kolejowego, a linia krzyżuje się z kilkoma drogami.

Dopóki będą szlabany, znajdą się osoby, które będą je omijać. Należy budować tunele pod torami oraz kładki i wiadukty nad torami. Zbudowano wiele tego typu budowli, ale jeszcze więcej jest do zbudowania. Wspomniałem o przejeździe w ulicy Marsa. W planach jest zastąpienie przejazdu kolejowego tunelem. Niestety, ale nikt nie wie kiedy rozpocznie się budowa tunelu ... czyli dalej głową w szlaban.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ ET41-182. Lokomotywa po przejściach
7 _ Czekolady z Przewozów Regionalnych na stacji Warszawa Zachodnia
10 _ Urywki z historii stacji kolejowej Opoczno
17 _ Szyna z huty Belval
20 _ Parowóz Ty2-220 vel 52 1608 woła o ratunek
23 _ Zabytkowy wagon typu Linke-Hoffman Lw #541
28 _ ET41-017 - ostro pod górę - na linii kolejowej nr 73
31 _ Znikający punkt cz. 1
34 _ Warszawa ZOO ... Warszawa Rondo Starzyńskiego?
38 _ Zapora z szyn na przystanku Dębe Wielkie
40 _ EN57AKM-1640 + EN57AKM-1604 na stacji Mińsk Mazowiecki
43 _ Zapomniana stacja Warszawa Okęcie
46 _ EN57-1681: miasto moje Królewskie
49 _ SM42-581 na budowie Rail Baltica
51 _ Małopolskie i Świętokrzyskie REGIO w Białogonie
54 _ Przystanek kolejowy Warszawa Ursus Północny
59 _ ET22-978 + EU07-359 + ET42-041 na stacji Kielce Herbskie
63 _ Pociąg wąskotorowy w drodze do Jeżowa
66 _ Grochowska Szopa ... dzień, jak co dzień
68 _ Urywki z historii przystanku kolejowego Cisie

... na okładce ...

Warszawa. Widok z kładki dla pieszych, rozpostartej nad Stacją Muzeum i stacją kolejową Warszawa Główna. Kładka została oddana do użytku w lipcu 2022 roku | 16 lipca 2022

Pobierz | Download