Felieton Torowego

... strzeż się pociągów ...

Pod koniec czerwca wybrałem się na kolejowo-tramwajową eskapadę do Łodzi. Jednym z miejsc, które wtedy odwiedziłem była stacja Łódź Chojny. Zgromadziłem w trakcie tej wyprawy obszerny materiał fotograficzny, który przedstawię w przyszłości ... ale nie o tym ma być ten krótki felieton.

Na perony i do dworca stacji Łódź Chojny prowadzi tylko jedna droga. Droga znajduje się w okolicy zachodniej głowicy stacji i jest także wykorzystywana przez pieszych, którzy przechodzą z terenów, położonych z jednej strony torów stacji na drugą. Wejście od strony południowej zabezpieczone jest labiryntem - służy wyłącznie pieszym.

W trakcie wykonywania fotografii na stacji, stanąłem w pewnym momencie w okolicy labiryntu, aby sfotografować wjeżdżający na stację pociąg PKP Intercity. Gdy pociąg znajdował się około 200 metrów od przejścia przez tory, maszynista włączył sygnał dźwiękowy. Po ułamku sekundy ponowił sygnał, a potem ... sygnał wył nieustannie, aż pociąg przejechał przez tor ułożony na terenie przejścia. Co było tego powodem? Trudno słowami opisać, co wtedy zobaczyłem... Gdy pociąg zbliżał się do przejścia przez tory, tak jakby nigdy nic, weszła na tory para starszych ludzi z pieskiem. Nie przeszkadzało im, że pociąg zbliżał się błyskawicznie do przejścia. Nie reagowali na sygnały. Szli spokojnie, nie zwracając uwagi na nadjeżdżający pociąg. Praktycznie to pies, ciągnący pana na smyczy, regulował tempo przejścia przez tory. Wszystko trwało ułamki sekund. Pociąg przejechał za tyłkiem tego jegomościa w odległości kilkunastu centymetrów. Stałem jak wryty! Pan, jakby nigdy nic przeszedł koło mnie, spoglądając na mnie dziwnym wzrokiem, jakby chciał mi powiedzieć ... o co chodzi?

Po raz pierwszy widziałem na własne oczy, jak wygląda bliskie spotkanie człowieka z przejeżdżającym pociągiem. Co innego słyszeć, a co innego widzieć!

Kolej przeznacza olbrzymie środki finansowe na zabezpieczenie przejść przez tory oraz powtarzane non stop kampanie, które można krótko streścić ... "strzeż się pociągów". Jaki jest tego efekt, mogłem przekonać się na własne oczy. Syzyfowa praca?

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Specjalny Pociąg Ratownictwa Technicznego
8 _ Lxd2-333 z pociągiem turystycznym na kolejowym moście na Nidzie
12 _ Stacja kolejowa Kozłów ... kiedyś Przysieka cz. 1
17 _ Na Pragie
20 _ ET22-785 ostrym łukiem mknie przez Słowik
21 _ Pociągi pod fotograficznym nadzorem na linii 8 (2)
22 _ Zielona SM42-2486 na torze odstawczym stacji Kielce
24 _ EU07-1505 na linii kolejowej nr 2 w Rembertowie
26 _ Podróż tramwajem linii 9 na trasie Krucza - Plac Szembeka
32 _ Kolejowe mosty na granicy Szczukowic i Górek Szczukowskich
33 _ Aglomeracyjny Ursus Niedźwiadek
35 _ SM42-582 wjeżdża na stację kolejową Sitkówka-Nowiny
36 _ Zgrzewarka dwudrogowa do szyn KCM 005 z głowicą K 922-1
39 _ Najwyższy most zagnańskiej wąskotorówki
44 _ Torowy przy Torowej
46 _ Tylko dla elfów?
47 _ SA135-018 na linii kolejowej nr 27
50 _ Transport kolejowy węglem kamiennym ... jeszcze stoi
52 _ Wyspowy przystanek kolejowy Kobyłka Ossów cz. 1

... na okładce ...

Lokomotywa wąskotorowa Lyd1-251, jadąc na czele pociągu turystycznego Starachowickiej Kolei Wąskotorowej zbliża się do stacji Marcule | 6 maja 2018

Pobierz | Download