Felieton Torowego

... czy wodór zastopuje elektryfikację? ...

Długość niezelektryfikowanych linii kolejowych ma niewątpliwie wpływ na wolumen produkowanych lokomotyw spalinowych. Mimo, że lokomotywy spalinowe są coraz bardziej ekologiczne, to coraz mniej przewoźników kolejowych jest chętnych do ich zakupu.

Jedną z alternatyw dla napędu spalinowego jest napęd wodorowy. Prace badawczo-rozwojowe nad napędem wodorowym są już na tyle zaawansowane, że pojawiły się pierwsze zastosowania. Oczywiście prym wiedzie przemysł samochodowy, który wprowadził wiele samochodów na rynek, ale ich wolumen jest nadal bardzo niewielki, a część z tych samochodów to rozwiązania koncepcyjne.

Przemysł produkujący pociągi dla kolei również nie próżnuje. Pierwszy na świecie pociąg napędzany ogniwami wodorowymi pojawił się na torach 16 września 2018 roku. Był nim pociąg Coradia iLint, zbudowany przez zakład Alstom w Salzgitter. Od 17 września dwa składy Coradia iLint rozpoczęły obsługę pociągów pasażerskich w Dolnej Saksonii.

W Polsce nie jeżdżą pociągi z napędem wodorowym, ale zakupem takich pociągów zainteresowany jest samorząd województwa wielkopolskiego i pomorskiego. Również czołowi polscy producenci pojazdów szynowych zainteresowani są tą technologią. Plany takie ogłosiła PESA (we współpracy z Orlenem) oraz Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania (we współpracy z PKP Cargo i Jastrzębską Spółką Węglową). PESA pracuje obecnie nad prototypem lokomotywy manewrowej na wodór. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku lokomotywa zostanie zaprezentowana. Bydgoska firma planuje również produkcję wodorowych zespołów trakcyjnych, które mają znaleźć się w ofercie firmy w 2025 roku.

Niestety, ale z napędem wodorowym związany jest pewien problem, jakim jest produkcja wodoru. Produkcja wodoru nie jest obecnie ani tania, ani szybka, ani wydajna. Obecnie wodór pozyskuje się w wyniku reformingu metanu, z ropy naftowej, z węgla i w wyniku elektrolizy wody ... czyli blisko 100% wodoru pozyskuje się dzięki paliwom kopalnym.

Koszt wytworzenia kilograma wodoru waha się od 3 do 8 EUR. W przypadku klientów detalicznych na stacjach Clean Energy Partnership cena 1 kg wodoru wynosi obecnie około 9,50 EUR (40 zł/kg). Polska jest jednym z największych producentów wodoru w Europie. JSW pozyskuje wodór, jako uboczny produkt przy produkcji koksu (z gazu koksowniczego).

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ ET42-029. Zapraszamy do maszyny
8 _ Transportery MFS-40Y-P na stacji Kielce Herbskie
11 _ Przystanek kolejowy Klimontów
16 _ Kolejowy miszmasz z Sitkówki
17 _ ST43-R015 na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa
19 _ Okolice ulic: Towarowej i Przejazd
21 _ ES64 F4-841 na stacji Warszawa Praga
23 _ Lokomotywa spalinowa BR232-01 na stacji Kielce
26 _ Zielone Mazowsze na zaekranowym Rembertowie
29 _ Przerwana linia kolejowa nr 9 w Michalowie
32 _ ET42-019 na czele pociągu lokomotyw na herbskiej stacji
34 _ Zniknęła stacja Warszawa Okęcie cz. 2
36 _ Pruszków ikoną kolei elektrycznych w Polsce
39 _ Historia budowy przystanku Warszawa Ursus Niedźwiadek
43 _ Czy ET42-005 znaczy to samo co ET42-05?
44 _ WM 10 nr 740 i WM 10M nr 371 na stacji Sitkówka-Nowiny
47 _ ET22-016 z wagonami rodzaju hopper-dozator
49 _ Skrzyżowanie 449 z 2 ... wiadukt kolejowy dla jednego toru
51 _ Urywki z historii stacji kolejowej Nasielsk
55 _ Linia kolejowa nr 73 pomiędzy Nidą, a Brzezinami
58 _ Warszawa Główna Osobowa wersja 2.0 (4)

... na okładce ...

Skład Stadler Flirt 3: L-4268-004 + L-4268-007, obsługujący pociąg ŁKA SKRA, relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Główna, skończył bieg na stacji kolejowej Warszawa Główna | 14 marca 2021

Pobierz | Download