... projektant na kolei ... czyli pomidor ...
Kiedyś, wśród dzieci, modna była gra w pomidora. Dla tych, co nie wiedzą, gra w pomidora polegała na tym, aby osoba pytana odpowiadała na wszystkie pytania "pomidor" ...
Obecnie grę w pomidora zastąpiło nam ... RODO. Jak się nazywasz? ... pomidor. Twój telefon? ... pomidor. Twój e-mail ... pomidor. Gdzie pracujesz? ... pomidor. Może chcielibyście dowiedzieć się, jak nazywają się projektanci, pracujący nad koncepcją modernizacji linii średnicowej w Warszawie? ... okazuje się, że też ... pomidor!
I tutaj dochodzimy do sedna tego krótkiego felietonu z ... pomidorem w roli głównej. Otóż kilka dni temu, przeglądając nowe wpisy w jednym z kolejowych wątków na SkyscraperCity natknąłem się na zamieszczoną przez jednego z uczestników dyskusji zanonimizowaną kopię dokumentu, która została udostępniona - w ramach informacji publicznej - przez PKP PLK (Karta Informacyjna Przedsięwzięcia dla zadania pn.: „Przebudowa linii kolejowych nr 2 i nr 448 na odcinku od ul. Wybrzeże Szczecińskie do przystanku kolejowego Warszawa Śródmieście” w ramach projektu pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”).
Co zostało zanonimizowane? Otóż usunięto z dokumentu wszystkie nazwiska osób, które opracowały dokument, w tym zespołu autorskiego. Ktoś uznał, że nie wystąpiła ustawowa przesłanka ujawnienia danych osobowych zespołu autorskiego oraz, że dane te podlegają ochronie i nie mogą być udostępnione.
Pomijając fakt, czy jest to zgodne z prawem w przypadku dokumentacji projektowej, czy też nie oraz czy zespół autorski zażądał usunięcia swoich danych osobowych, to sytuacja jest absurdalna. W ten sposób niedługo nie dowiemy się, kto zaprojektował ten, czy tamten dworzec kolejowy. Ukrywanie nazwisk współczesnych nam twórców to są opary absurdu.
Zgodnie z art. 17 RODO osoba fizyczna, której dane są przetwarzane ma prawo do usunięcia swoich danych, czyli ma prawo do bycia zapomnianym. Nie wykluczam, że wiele osób chce z tego prawa korzystać, ale wątpię, aby do tej grupy należeli twórcy. Czy za jakiś czas, na jakimś budynku dworca, zobaczymy napis ... "Architekt dworca: twórca tego obiektu chciał być zapomnianym" ... a może tak od razu napisać ... pomidor!
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ EU44-008 "Niepodległa"
5 _ EN57-1931 na stacji Kielce
7 _ Tramwaje. DTP 2014 w zajezdni tramwajowej R-2 Praga (3)
11 _ EN96-001 na jesiennych Piaskach
12 _ Pasażerowie z przystanku Kielce Piaski
14 _ ET41-113 na stacji Kielce Herbskie
16 _ Tylko filary wiaduktu pozostały po wąskotorówkach w Wolicy
19 _ Wielki peron na stacji Kielce Herbskie
21 _ 111Ed-003. Lokomotywa z modułem dojazdowym
24 _ ET22-1207 + EU07-1521 + EP07-347 + EP07-411 na stacji Warszawa Rembertów
26 _ Letnie reminiscencje z Mokrego Ługu
28 _ Pociągi towarowe przemykają przez stację Kielce
31 _ Zniknęła stacja Warszawa Okęcie cz. 1
34 _ Współczesna siła i światło WKD: EN100 i EN97
38 _ Przystanek kolejowy Warszawa Ursus-Niedźwiadek
41 _ Stare perony stacji kolejowej Wąchock odeszły do historii
42 _ ST45-08 czyli Pesa 301Dd na kieleckich Herbach
45 _ Przystanek kolejowy Krężel
50 _ Stacja kolejowa Nasielsk
53 _ Pytania o historię. Kolejowe mosty na Czarnej Nidzie
55 _ Warszawa Główna Osobowa wersja 2.0 (3)
Lokomotywa EP07-355, jadąc na czele pociągu TLK 28104 Zamoyski, relacji Hrubieszów Miasto - Kołobrzeg, przejeżdża przez przystanek kolejowy Warszawa Gocławek | 9 lutego 2021