>
... czy kolej nastawiona jest na pasażera ? ...
Od zawsze podróżowanie było jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Powstanie kolei było przełomowym momentem w dziejach ludzkości. Kolej nieprawdopodobnie zwiększyła mobilność ludności, co przełożyło się z czasem na zmniejszenia różnic społecznych i ekonomicznych na świecie.
W obecnych czasach nie tylko kolej ma wpływ ma mobilność ludności. Konkurencja jest olbrzymia, a każdy ze sposobów przemieszczania się ma zalety i wady. Czy kolej potrafi wykorzystać swoje zalety? Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest łatwa, bo nie istnieje jedna kolej - mam tutaj na myśli aspekt techniczny i organizacyjny kolei. O ile o rozwój KDP, przewozów towarowych oraz części kolei elektrycznych można być spokojnym, to cała reszta ma spory problem ze swoją przyszłością.
Znaczna część pasażerów korzysta z kolei regionalnych, przemieszczając się na nieduże odległości. W takim przypadku najważniejsze jest skomunikowanie oraz częstotliwość przejazdów. W ostatnich 30 latach, w wyniku tzw. "wygaszania popytu" zlikwidowano wiele połączeń, twierdząc, że nie ma pasażerów.
Pasażerów na kolei nigdy nie brakowało. Pasażerowie odeszli od kolei, bo nie było dla nich oferty. Wystarczy uruchomić pociągi i dobrze je skomunikować oraz zapewnić ich wystarczającą liczbę, a pasażerowie pojawią się, jak grzyby po deszczu. Zawsze, gdy wybieram się pociągiem regionalnym w krótką podróż, równie ważne, a może dużo ważniejsze jest to, jak wrócę oraz czy uda się wrócić - zawsze odstrasza mnie od pociągu informacja, że mogą mnie nie wpuścić do pociągu z rowerem, gdy nie będzie miejsc!
Na terenie Polski "leży odłogiem" olbrzymia infrastruktura kolejowa. Przez dziesiątki lat ludzie korzystali z kolejek wąskotorowych. Większość wąskotorówek zniknęła. Reszta to skanseny. Czy nie ma potencjału ekonomicznego w wąskotorówkach?
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ Stacja kolejowa Jędrzejów
9 _ Tramwaj Promocyjny Warszawy 105Na #1006
12 _ EU07-1512 z talbotami na rozjazdach stacji Kielce Herbskie
14 _ Czachówek Południowy: Донецкое Общество - relsy z Donieckiego Towarzystwa
16 _ Przystanek kolejowy Warszawa Wesoła
18 _ Ty42-107 z pociągiem retro na linii otwockiej
21 _ Pociągi pasażerskie i towarowe na praskiej stacji
23 _ Przystanek kolejowy Mienia PBSZ
28 _ Jedziemy do Wyszkowa
31 _ EU07-1519 prowadzi towarowy ekspres
32 _ Pociągi SKMWA na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska
34 _ SM42-499 na czele pociągu sieciowego z ryflakiem w tle
36 _ Class 66 606 z węglarkami wypełnionymi kruszywem przy Golędzinowskiej
39 _ Czerwony Vectron DB X4E-040 na łąkach stacji Warszawa Okęcie
41 _ Wierna Rzeka pod Małogoszczem
43 _ Ponad 100 letnia kolejowa historia od Tumlina ... przez Węgle ... do Tumlina
47 _ Linia kolejowa nr 25 na odcinku Wierzbnik - Wąchock
50 _ Przez otwarte okno wagonu: Zalesie Górne - Ustanówek
53 _ Foto migawki ze stacji Piaseczno z lokomotywą 6Dg-159 w tle
55 _ Kolorowe pociągi: ŻÓŁTY i NIEBIESKI 2
57 _ Kolorowe pociągi: ZŁOTY pociąg piętrusów
61 _ Remont torowiska na stacji Kielce Herbskie
63 _ Gdzie to wino dzikie pnącze, czemu już nas nie oplącze
Lokomotywa spalinowa SM42-350 w trakcie publicznej prezentacji w nowym malowaniu na terenie lokomotywowni PKP Cargo na warszawskich Odolanach | 17 sie 2019