Felieton Torowego

... gdzie tu przejść ? ...

Osoby, które muszą przedostać się na drugą stroną torów, często stoją przed dylematem: przejść przez tory, czy szukać najbliższego przejścia. Niby wszyscy są świadomi niebezpieczeństwa, związanego z przechodzeniem przez tory, ale, gdy zbyt długo musimy wędrować wzdłuż torów do najbliższego przejścia, to mało kto zastanawia się i ...

Zarządca infrastrukturą kolejowej widzi ten problem, ale zamiast budować przejścia dla pieszych przez tory, to znalazł inne rozwiązanie. Od kilku lat na "ścieżkach przez tory" ustawia się tablice ostrzegawcze, z informacją o zakazie przechodzenia przez tory. Tej sprawie nadano ostatnio wiele rozgłosu. Jednak kolejowe "nie wolno przechodzić w tym miejscu", nie rozwiąże problemu.

Skoro kolej stawia sprawę przejść przez tory na ostrzu noża, to powinno się na zarządcy infrastruktury kolejowej wymóc budowę tuneli lub kładek nad torami dla pieszych, w miejscach ... ustawionych tablic ostrzegawczych. Kolej ma prawo, ale obywatel też ma prawo do swobodnego poruszania się. Wiem, wiem! Bezpieczeństwo ponad wszystko, ale techniczne i racjonalne rozwiązania tego problemu przecież istnieją.

Czy problem budowy przejść przez tory obciąża tylko PLK? Podobno PLK jest bardzo otwarte na kwestie związane z budową bezkolizyjnych przejść przez tory. Kontrahentem PLK w tych sprawach są samorządy, ale - podobno - gminy nie bardzo palą się do współpracy z PLK, ignorując często korespondencję i propozycje PLK.

Wcześniej, czy później polska kolej zmierzy się z tematem KDP. Wtedy bezkolizyjne skrzyżowania i przejścia oraz ogrodzenie terenu będą podstawowymi nakładami inwestycyjnymi. Czy nie czas rozpocząć rozwiązywać problem przejść przez tory już teraz?

Obecnie kolej ma alibi (tabliczki), a przechodnie drogowskazy (te same tabliczki).

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ HCP 203E ET41-007 PKP Cargo na stacji Sitkówka Nowiny
6 _ Ostojów. Kolejowa miejscówka na 163 km linii kolejowej nr 8
9 _ Już jesień
11 _ Stacja towarowa Warszawa Jelonki
13 _ Przystanek kolejowy Cegłów
18 _ EP07-356 pod semaforem - nad Trasą Świętokrzyską
19 _ Skruda - Halinów ... a nawet Kalinów
23 _ Torem po Górkach Szczukowskich ... celem 8 kilometr
25 _ Pociągi za rembertowskim płotem
27 _ Kontenery EKO-BOX na platformach serii Sgs na stacji Sitkówka Nowiny
30 _ Pociagi znad przepaści
32 _ Wagony samowyładowcze serii Tadds na stacji kolejowej Małogoszcz
34 _ Tumlin po raz pierwszy. Ponowne spotkanie z 311D-08
37 _ Przystanek kolejowy Starachowice vel Starachowice Zachodnie
41 _ Przez otwarte okno wagonu: Warszawa Dawidy - Nowa Iwiczna
45 _ 6Dg-159 z wagonami serii Fkk na stacji Piaseczno
47 _ Warszawa Okęcie jako stacja postojowa dla pociągów SKMWA linii S1
49 _ Na linii 61 i herbskiej stacji. Pracowita SM42-1306 typ 6Dg/B
51 _ Fotostopy sochaczewskiej wąskotorówki: na Wyszogród, most nad Łasicą, Brochów i splot torów
54 _ Wózek 25TN. Wagony samowyładowcze serii Tadds na stacji kolejowej Sitkówka Nowiny

... na okładce ...

Lokomotywa Pt47-65 na czele pociągu KORMORAN (Turkol) przejeżdża po moście Przy Cytadeli, zbliżając się do przystanku kolejowego Warszawa ZOO | 14 lip 2019

Pobierz | Download