Felieton Torowego

... wiatr we włosach ..

Od tego numery rozpoczynamy publikację foto felietonów Przez otwarte okno wagonu. Dla wielu z nas - letnie podróżowanie pociągami - kojarzy się z otwartym oknem w wagonie, wiatrem smagającym po twarzy oraz przepięknymi widokami. Nie ma to, jak wychylić się przez okno wagonu, aby zobaczyć skład pociągu, jadący po krętym szlaku.

Postój na prowincjonalnym przystanku, gdy przez otwarte okna wagonu wpada do jego wnętrza feeria owadzich dźwięków z okolicznych pól, jest jedyny w swoim rodzaju. Sam odjazd ze stacji, gdy dobiega do naszych uszu cichy dźwięk stalowych kół, powoli jadących po szynach, a potem coraz szybszy stukot dziesiątek kół, toczących się po rozjazdach - to widomy znak, że opuszczamy jeszcze jeden etap, który przybliża nas do stacji docelowej. To jest magia podróży pociągiem, niedostępna w innych środkach transportu.

W Polsce mamy jeszcze możliwość podróżowania pociągami, które ciągną wagony z otwieranymi oknami. Niestety, ale dostępność takich wagonów - z roku na rok - jest coraz mniejsza.

Obecnie poziom podróżowania koleją wyznacza luksus, cokolwiek by to miało oznaczać, który kojarzony jest z klimatyzacją i odizolowanym od zewnętrznych dźwięków wagonem. Ten luksus skutecznie zamknął, raz na zawsze, wszystkie okna w wagonach ... a przy okazji odebrał nam cząstkę osobistej wolności.

Szczelne zamykanie wagonów jest też związane z faktem, że pociągi pasażerskie jeżdżą coraz szybciej. Praktycznie nie produkuje się już wagonów przystosowanych konstrukcyjnie do prędkości mniejszej, niż 160 km/godz ... a w otwierane okna mogą być wyposażone tyko te wagony, których maksymalna prędkość eksploatacyjna nie przekracza 160 km/godz.

Czy przez luksus podróżowania, w szczelnie zamkniętym wagonie, więcej zyskujemy, czy tracimy? Na tak postawione pytanie ... każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Po 4821 dniach przerwy powrócił pociąg pasażerski do Buska
5 _ Wąskim torem przez Głosków i Gołków do Piaseczna
8 _ Do trzech razy sztuka: Kielce Słowik
10 _ Jedyny czynny tramwaj konny w Polsce ... stoi w Mrozach
13 _ Ruch pociągów towarowych na stacji Warszawa Okęcie
14 _ SM42-3101 z wagonami IC w drodze do hali całopociągowej
16 _ EN57 jako ruchoma foto miejscówka na linii kolejowej nr 61
19 _ Ty42-107 z oliwkowymi wagonami na stacji Piaseczno
21 _ Rewitalizując ... skrócono peron stacji Kielce Herbskie o połowę
24 _ Obok stalowego szlaku Janówek - Legionowo Przystanek
28 _ EP09-039 ... czyli Sylwester Marzeń z Dwójką
30 _ Czarne tablice na przystanku kolejowym Kielce Czarnów
32 _ Stacja pasażerska Kielce Ślichowice
34 _ Pociąg SKW na stacji wąskotorowej Lipie
38 _ Przez otwarte okno wagonu. Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia
41 _ OPENER EP09-39 i SOBIESKI EP09-01
43 _ Przejazd kolejowy w ulicy Boruty z kategorii B do F?
45 _ W pogoni za sochaczewską wąskotorówką aż do Wilcz Tułowskich
49 _ Wzdłuż linii terespolskiej ... z Rembertowa do Wesołej
51 _ Jazda manewrowa 401Da-440 z wagonami na stacji Sitkówka Nowiny cz.2
54 _ Tymczasowe Muzeum Kolejnictwa

... na okładce ...

Nastawnia PLA w Pilawie, wyposażona w urządzenia mechaniczne scentralizowane. Na zdjęciu dźwignie nastawcze (zwrotnicowe) | 27 maj 2019