Felieton Torowego

... Stanisław Wokulski czeka w kolejce ...

W przeddzień tegorocznego Święto Niepodległości, z inicjatywy między innymi Polskich Kolei Państwowych odbyła się na terenie dworca Warszawa Wschodnia uroczystość nadania obiektowi imienia Romana Dmowskiego. Uroczystość była skromna, ale nie obyło się bez protestów, bo postać Romana Dmowskiego ma obok wiernych zwolenników ... też zagorzałych oponentów.

Nic nie mam przeciwko przyznawaniu patronów obiektom kolejowym, lecz w przypadku tego rodzaju obiektów, które służą wszystkim powinna być zachowana daleko posuniętą apolityczność, jeżeli chodzi o nadawanie nazw. Dlatego, gdy w zeszłym roku nadano imię Stanisława Moniuszki pierwszemu z warszawskich dworców (Warszawa Centralna) może nie byłem tym faktem specjalnie zachwycony, ale zaakceptowałem ten wybór.

Prezes PKP zadeklarował na Dworcu Wschodnim, że jest to dopiero początek i kolejne dworce otrzymają patronów w najbliższej przyszłości. Mam nadzieję, że wśród nowych patronów znajdą się osoby, które zasłużyły się dla polskiego kolejnictwa, a nie tylko muzycy, pisarze oraz ... politycy, których związek z koleją był tylko taki, że korzystali z jej usług.

Wśród wielkich polskich pisarzy jest jeden, którego twórczość niewątpliwie kojarzy się z koleją. Wydaje się, że kto, jak kto, ale Bolesław Prus, a już na pewno Stanisław Wokulski zasługują na swój dworzec.

Warszawa Wschodnia znana jest w całej Polsce jako Dworzec Wschodni. Jest następcą Dworca Terespolskiego (zwanego też Dworcem Brzeskim). Wydaje się mało prawdopodobne, aby przyjęła się nazwa Dworzec Dmowskiego, tak, jak nikt nie mówi Warszawa Moniuszko na Warszawę Centralną. Dworce powinny pozostać przy takich nazwach jakie mają. Wydaje się, że dodawanie dworcom kolejowym patronów nie nadają splendoru ani dworcom, ani patronom. Nazwa dworca powinna być przede wszystkim geograficzna, związana z miejscem w którym dworzec się znajduje. Tylko dla Stanisława Wokulskiego warto zrobić wyjątek :)

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Habbins + Hbikklls + Sggrss na stacji towarowej Warszawa Praga
6 _ Olszynka Grochowska otwarta dla miłośników kolejnictwa
10 _ Tramwajowe miejscówki. Międzyparkowa
12 _ Przystanek kolejowy Nieporęt
16 _ Gagarin M62-1007 na czele pociągu hopper-dozatorów
19 _ Trasa Mostu Południowego wkracza nad bocznicą kolejową EC Siekierki
22 _ Wszystko kręci się wokół starej grochowskiej szopy
24 _ W poszukiwaniu straconego czasu na stacji Warszawa Praga
25 _ Czy lokomotywa ET41-200 to oryginalna ET41-154?
27 _ Pt47-65. Ostatnia Petucha pod parą (3)
30 _ EN63A-020 jako nocny pociąg R24313 do Częstochowy
31 _ Hrvatske Željeznice 1 081 060 na kieleckich Herbach
32 _ ČKD seria T699.0 S-230 na torach postojowych stacji Sitkówka-Nowiny
34 _ EN57-1932 odjeżdza z przystanku Kielce Piaski do Ostrowca Św.
35 _ Brudas
37 _ Podbijarka rozjazdów Plasser & Theurer PR-C7-PLM-633
39 _ Przebudowa stacji kolejowej Warka. Ósemka w budowie
43 _ Czachówek Wschodni był kiedyś Czachówkiem Południowym
47 _ Wielka i pusta stacja Mińsk Mazowiecki
50 _ Jedno światło białe
53 _ Mercedes na torach

... na okładce ...

Lokomotywa spalinowa 15D/A-106, należąca do Zakładu Inżynierii Kolejowej w Sandomierzu, przejeżdża luzem przez stację Kielce Białogon | 6 sierpnia 2020