Felieton Torowego

... Samorządowa Kolej Plus ...

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus jest inicjatywą PKP Polskich Lini Kolejowych. Głównym celem programu jest walka z tzw. wykluczeniem komunikacyjnym. 26 sierpnia 2020 roku zakończył się nabór wniosków do programu. W sumie złożono 96 propozycji.

Program adresowany był do jednostek samorządu terytorialnego. Na realizację wszystkich wniosków planuje się przeznaczenie ca. 6,6 mld zł do końca 2028 roku. Analiza złożonych wniosków będzie prowadzona do 26 listopada 2020 roku. Z informacji, które przekazało MI wiadomo, że złożono 71 wniosków, które dotyczą linii kolejowych (modernizacji, rewitalizacji, odbudowy i budowy nowych odcinków) oraz 25 wniosków dotyczących budowy łącznic, mijanek, peronów, przystanków, urządzeń srk, przebudowy układów torowych.

Przesłane propozycje obejmują projekty na kwotę ca. 25 mld zł. Ich realizacja musiałaby pochłonąć czterokrotnie więcej środków finansowych, niż obecnie przewiduje program Kolej Plus.

Jedną z przesłanych propozycji jest wniosek 18 samorządów północnego Mazowsza, który pilotuje Miasto i Gmina Serock. Wniosek dotyczy budowy nowej linii kolejowej Zegrze - Przasnysz o długości 70 km. Według wnioskodawców nakłady inwestycyjne związane z budową linii kolejowej wyniosą 1,5 mld zł. Czy budowa linii kolejowej z krańcową stacją w Przasnyszu to pomysł wart realizacji? Mam spore wątpliwości, ale gdyby dodatkowo połączyć Przasnysz z nieużytkowaną linią nr 35 Ostrołęka - Chorzele, to sytuacja wyglądałaby zgoła inaczej.

W założeniach wnioskodawcy można przeczytać, że na trasie przyszłej linii kolejowej planuje się wykorzystanie korytarzy dawnych kolei wąskotorowych. Czyż nie taniej byłoby zakupić wąskotorowe pociągi w Newagu, przekuć wąskotorówkę z Przasnysza do Mławy na 1000 mm oraz ponownie połączyć wąskim torem, o rozstawie 1000 mm Pułtusk z Nasielskiem. Pociągi Newagu pojadą po takim torze z prędkością 100 km/h. Idioci nie projektowali tych wąskotorówek w przeszłości. Ludzie bez wizji na przyszłość je zlikwidowali.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ S42 z Huty Kościuszko. Wyjątkowe miejsce na linii kolejowej nr 568 6 _ Wczoraj i dziś stacji kolejowej Sędziszów 12 _ Pętla tramwajowa przy dworcu Wschodnim niebawem przejdzie do historii ? 16 _ Spotkanie z EU07E-136 w drodze na most kolejowy na Rządzy 19 _ Warszawa Wschodnia - Warszawa Grochów - Warszawa Wschodnia 22 _ EN63A-001 Trzy Korony na stacji Kielce Białogon 24 _ ET41-142 na stacji Włoszczowa 26 _ Pociągi pasażerskie w Rembertowie 29 _ Zmiany na linii kolejowej nr 502 Warszawa Praga R6 - Warszawa Wschodnia Towarowa 31 _ Stacja kolejowa Skarżysko-Kamienna 35 _ Niebieska stacja metra. Centrum Nauki Kopernik pod dnem Wisły 39 _ Migawki z podróży do Sochaczewa i Łowicza. Część I. Warszawa 41 _ ET22-918 na stacji Kielce Herbskie 42 _ SM42-818 na stacji Kielce Herbskie 43 _ Leśny jednotor 46 _ Stacja węzłowa Czachówek Południowy cz. 1 50 _ Tam i z powrotem 53 _ ED72Ac-106: IR 11140/1 Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna

... na okładce ...

Linia kolejowa nr 8. Pociąg kategorii EIP PKP Intercity - ED250- 002 - wjeżdża od strony stacji Tunel do tunelu Włodzimierz | 6 czerwca 2018

Pobierz | Download