Felieton Torowego

... nowa kolejowa rzeczywistość, jak mara senna ...

Kilka ostatnich tygodni przeorało nasze pojmowanie rzeczywistości. Wszystko za sprawą pandemii, która opanowała cały świat. Ofiarą pandemii padło prawie wszystko. Mimo, że dotyka ona tylko ludzki, to wszystkie sfery działalności człowieka, w większym lub mniejszym stopniu odczuwają skutki jej działania. Jak pandemia zmieni świat? Obecnie tego nie wie nikt.

Pandemia uderzyła również w kolej. Spadły przewozy pasażerskie. Pociągi międzynarodowe przestały kursować, a znaczna część pociągów pasażerskich została odwołana. W pociągach, które jeszcze jeżdżą obowiązują specjalne warunki podróżowania.

Na atak nieznanego wirusa nikt nie był przygotowany. Obecnie nic nie jest pewne. Nie wiadomo kiedy wirus zostanie opanowany, a ponieważ zagraża egzystencji ludzi, więc działania, które podejmują rządy są bardzo restrykcyjne. Gospodarka światowa wstrzymała oddech i minie jeszcze sporo czasu, zanim się pozbiera.

Jak zmieni się kolej po pandemii? Zapewne pandemia nie wpłynie znacząco na przewozy towarowe. Mam oczywiście na myśli organizację przewozów. Natomiast, co do wolumenu przewozów trudno snuć jakiekolwiek przypuszczenia. Wszystko zależy od kondycji całej gospodarki. Pandemia będzie miała olbrzymi wpływ na przewozy pasażerskie. W krótkiej perspektywie czasowej zmiany będą bardzo głębokie i odczuwalne tak dla kolei, jak i dla pasażerów. Niewykluczone, że powrócą bilety na wejście na peron? Czy tak się stanie, najbliższy czas pokaże.

Zapewne skończy się podróżowanie zatłoczonymi pociągami. Z jednej strony - z powodu konieczności zachowania odległości pomiędzy ludźmi - duża część miejsc siedzących w pociągach będzie pusta. Niewykluczone, że w pociągach dalekobieżnych będą sprzedawane bilety tylko na część miejsc w pociągu. W pociągach będą obowiązywały specjalne regulaminy dot. wsiadania, wysiadania, poruszania się po pociągu itd? Innym pytaniem jest: jak wiele osób zrezygnuje z jazdy pociągami? Wydaje się, że odpływ pasażerów z pociągów będzie znaczny. Obecnie spadły o około 50 procent.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Przytorowa atrapa bodźców kluczowych na odcinku Chotomów - Janówek
6 _ EN81-004 na 242 km linii kolejowej nr 8
9 _ Tramwajowy Most Gdański
12 _ Od przystanku Rejów, przez Skarżysko Wytwórnia, do przystanku Skarżysko Zachodnie
16 _ Kielce Piaski z niecodziennej perspektywy
18 _ Wzdłuż toru linii 568 ... do stacji Dobromyśl
21 _ Linia kolejowa nr 572
24 _ Pociągowy miszmasz ze stacji Warszawa Rembertów
27 _ Pociągi towarowe na legionowskim odcinku linii kolejowej nr 456
30 _ ET41-050 i Vectron 5 170 048-0 na linii 8
32 _ Stacja PKP Radom przed rewitalizacją
35 _ Pociągi pod fotograficznym nadzorem: Kielce Białogon (2)
37 _ Zachodni Grzybek
38 _ Ciechanów innowacyjny - Dworcowe kopie IDS?
42 _ Bitwa o szyny: 11/12 grudnia 1943 - Celestynów / Stara Wieś
44 _ Letniaki SKW z linii Iłża - Marcule
47 _ Stacja kolejowa Mszczonów
50 _ Stacja kolejowa Zabieżki
53 _ SM42-2424 przed nastawnią KB1 w Białogonie

... na okładce ...

Przez otwarte okno pociągu: EN57-1086 jako pociag REGIO 42305/4, relacji Częstochowa - Kielce, zbliża się do przystanku kolejowego Bukowa | 7 sty 2014