Felieton Torowego

... Narodowe Muzeum Kolejnictwa ...

Stacja Muzeum to brzmi ... dziwnie i zapewne nikomu nie kojarzy się z Narodowym Muzeum Kolejnictwa. W 2015 roku zlikwidowano Muzeum Kolejnictwa i przekształcono w instytucję kultury pod nazwą Stacja Muzeum. To miało dać impuls dla rozwoju muzeum. Czy dało, to już temat na inną opowieść. Muzeum Kolejowe/Komunikacji/Kolejnictwa funkcjonowało w okresie od 1927 do 2015 roku. Od początku zlokalizowane było na terenie Warszawy i pełniło funkcję centralnego muzeum kolejowego.

W 2014 roku władze Stolicy, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i PKP S.A. ogłosiły wspólny plan budowy siedziby muzeum kolejnictwa na Odolanach. Gdy w 2016 roku zaprezentowano koncepcję architektoniczną Stacji Muzeum na Odolanach tylko najwięksi sceptycy kręcili nosem. Niemal wszyscy uwierzyli, że za kilka lat powstanie Narodowe Muzeum Kolejnictwa. Niestety skończyło się na koncepcji, a plan okazał się patykiem po wodzie pisany. Wszystko stało się jasne, gdy w zeszłym roku prezes PKP S.A. wypowiedział się sceptycznie na temat zlokalizowania muzeum poza centrum miasta. Jednocześnie zaproponował rozparcelowanie zbiorów Stacji Muzeum pomiędzy Warszawę - wkomponowanie części zbiorów w kompleks mieszkalno-biurowy w miejscu ich dotychczasowej ekspozycji oraz wywiezienie pozostałych eksponatów na teren Narodowego Muzeum Kolejnictwa, które miałoby powstać w ... Gnieźnie. W czerwcu PKP S.A. wystąpiło o umorzenie postępowania ws. wydania decyzji środowiskowej dla budowy Stacji Muzeum na Odolanach, co praktycznie kończy plan budowy muzeum kolejnictwa na Odolanach.

Muzeum Kolejnictwa od samego początku nie miało szczęścia do własnej stacji. Nigdy nie miało prawa do nieruchomości na których prezentowano eksponaty. Mimo to przetrwało. Na szczęście zbiory muzeum nie należą już do PKP. Rozparcelowanie zbiorów oznacza koniec tego muzeum, na co nie można pozwolić. Muzeum powstało w Warszawie i musi tu pozostać.

Jeżeli PKP S.A. ma plan budowy Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie to wspaniale. Z eksponatami nie będzie miało żadnych problemów, bo ma ich pod dostatkiem. Problem w tym, że w taki plan trudno uwierzyć.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Szyny z toru nr 8 stacji Kielce Herbskie
5 _ Lokomotywy spalinowe ST44 na stacji Sędziszów
8 _ Zielone torowisko tramwajowe na ulicy Zielenieckiej
10 _ ET22-971 z cysternami w Radzyminie
12 _ Bunkier Ciotki UNRRY do nawęglania parowozów
15 _ Tajemniczy Ryś ze stacji w Sochaczewie
17 _ Spotkania po drodze ... na 50 i 55 kilometrze linii 61
19 _ Pociągi towarowe na Rembertowie
21 _ ET22-995 na grupie postojowej lokomotyw na stacji Sitkówka-Nowiny
23 _ EU07-136E z kontenerami EKO-BOX
25 _ Dworzec kolejowy Skarżysko-Kamienna
28 _ Zielona stacja metra. Podziemny olbrzym Stadion Narodowy
33 _ Fart i pech w jednym, czyli dwuosiowe węglarki i jeszcze coś extra
35 _ BR285-130 z beczkami na kolejowej Pradze
37 _ Grabów nad Pilicą
41 _ Pasożyt wrócił do Żyrardowa ... i co dalej?
45 _ Przystanek kolejowy Kołbiel przed wielką przemianą
48 _ Wakacyjno weekendowe wahadła Kielce - Busko-Zdrój - Kielce
50 _ Warszawa Wschodnia. Porządek panujący od lat
52 _ Zespół elektryczno-spalinowy: Škoda 182 163-6 + TEM2-037

... na okładce ...

Łódź. ul. Kilińskiego. Linia T1: Zdrowie - Dw. Łódź Fabryczna obsługiwana składem 5N (#337) + 5ND (#644) z lat 1960–1961 | 2 sierpnia 2020