Felieton Torowego

... czy zmiany klimatu uderzą w kolej ? ...

Ostatnie 30 lat należą do najcieplejszych, od czasu, gdy prowadzane są stałe obserwacje pogody w Polsce. Wzrostowi temperatury towarzyszą coraz częściej ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu zaskoczyły nas wszystkich. Jednak wiele osób nie przejmuje się tym, myśląc, że jakoś to będzie. Otóż nie będzie. To, co obecnie dzieje się na terenie Australii, czy Hiszpanii może za chwilę stać się naszym udziałem. Niekorzystne zjawiska pogodowe, implikowane przez zmiany klimatu stanowią również zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Tym bardziej, że transport to jedna z najbardziej wrażliwych na zmiany klimatu dziedzin gospodarki.

Transport kolejowy w Polsce może obawiać się przede wszystkim wysokich temperatur i towarzyszącym im nagłym zmianom pogody. Nawalne deszcze i huraganowe wiatry mają wpływ na przejezdność szlaków kolejowych i sprawności działania urządzeń SRK oraz mogą powodować uszkodzenia sieci trakcyjnych, linii energetycznych zasilających, infrastruktury zaplecza technicznego i obiektów związanych z obsługą ruchu pasażerskiego. Utrzymujące się przed długie okresy czasu wysokie temperatury powodują nie tylko wydłużania się szyn i pożary, ale wpływają także na warunki pracy i komfort podróżowania.

Niekorzystne warunki pogodowe zdarzały się w całej historii polskiej kolei, ale nigdy w takim nasileniu i intensywności, jakiej można się spodziewać w bliskiej przyszłości.

Polska kolej jest świadoma nowych wyzwań, związanych z nadchodzącymi zmianami klimatycznymi. Nikt jednak nie wie, ani w jakiej skali wystąpią niekorzystne zjawiska pogodowe, ani kiedy nastąpią krytyczne momenty. W 2019 roku PKP PLK opublikowała Plan adaptacji infrastruktury kolejowej do zmian klimatu. Scenariusze zmian klimatu są znane. Ogólnie rzecz ujmując, przyjmuje się, że infrastruktura kolejowa w Polsce jest przygotowana na zmiany klimatu. Czy oznacza to, że kolej nie obawia się zmian klimatycznych? ... biorąc po uwagę fakt, że dotychczas tylko ~ 3% wszystkich zdarzeń na kolei można powiązać z warunkami atmosferycznymi ...

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ W drodze na Potok ... UCS-40.00 na 303 km linii kolejowej nr 65
6 _ Warszawskie tramwaje konne w zajezdni R3-Mokotów
9 _ SM42-9335. Stonka o najwyższym numerze taborowym?
12 _ Stacja kolejowa Suchedniów
19 _ Stacja Zielonka cz. 1
22 _ Pociągi Kolei Mazowieckich na Olszynce Grochowskiej
24 _ Między 156 - 159 km CMK
26 _ Lokomotywy spalinowe Class 66 w Rembertowie
28 _ Pociągi pod fotograficznym nadzorem: Sitkówka Nowiny (2)
30 _ Warszawskie szyny i szyneczki ... Привислинская железная дорога
33 _ Przystanek kolejowy Grzegorzewo vel ... Adelin?
36 _ Remont torowiska na stacji Kielce Herbskie
38 _ Lyd1-252 z pociągiem SKW w drodze do Marcul
40 _ Stacja Włoszczowa z wysokim peronem i semaforami kształtowymi
44 _ Urywki z historii stacji kolejowej w Pilawie
48 _ Przystanek kolejowy Warszawa Powązki cz. 3
50 _ Wagony serii Tams na stacji Kielce Herbskie

... na okładce ...

Tramwaje Warszawskie. Wagon Konstal #2039 105N2k, jako tramwaj linii 23, stoi na przystanku tramwajowym Czynszowa 01 | 14 sie 2013