Felieton Torowego

... program przystankowy 2020 - 2025 ...

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło w maju program budowy 200 przystanków kolejowych. Program ma być realizowany w okresie od 2020 do 2025 roku, a planowane nakłady inwestycyjne to 1 mld złotych. Na jeden przystanek przypada średnio 5 mln zł.. W ramach ministerialnego programu przystankowego planuje się wybudowanie 84 nowych przystanków, zmianę lokalizacji 20 przystanków, odbudowę/modernizację 22 przystanków, poprawę dostępności 23 przystanków oraz wydłużenie peronów/przebudowę 51 przystanków.

Głównym celem programu jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Nic więc dziwnego, że największymi beneficjentami programu maja być województwa: lubelskie (21 przystanków), mazowieckie (19 przystanków) i podlaskie (17 przystanków). Ministerstwo Infrastruktury stawia jeden warunek realizacji programu przystankowego. Jest nim deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Na chwilę obecną nie wiemy, jaką formę przybierze deklaracja i czy będzie związana z uzyskaniem określonych efektów przewozowych (np. minimalna wymiana pasażerska na dobę) lub liczbą uruchamianych pociągów. Mam nadzieję, że z publicznych środków nie zostaną wybudowane przystanki, których efektywność będzie bliska zeru, a perony zarosną trawą za kilka lat.

Szczegóły programu przystankowego nie są znane i w związku z tym nasuwa się szereg pytań ... bo tak do końca nie wiadomo, co autor miał na myśli. Umieszczenie w programie przystankowym przebudowy peronów na stacjach: Mińsk Mazowiecki, Mrozy, Wołomin wydaje się cokolwiek nie na miejscu, bo stacje te zostały stosunkowo niedawno zmodernizowane i posiadają odpowiednią infrastrukturę peronową. Mrozy, czy Mińsk Maz. nie powinny znaleźć się w takim programie. To jest robota dla PLK, a nie w ramach programu, którego celem powinna być walka z wykluczeniem komunikacyjnym.

Program spotkał się z różnym przyjęciem, na co miało wpływ okoliczności jego ogłoszenia (kampania prezydencka). Mam jednak nadzieję, że zostanie w dużej części zrealizowany.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Na łącznicy 568 bez zmian
6 _ Krzcięcice kontra Mierzawa
11 _ Uliczna pętla tramwajowa Czynszowa
13 _ Kolejowy most nad Kamienną
15 _ EN57-935 na domowych "przetokach"
16 _ ED78 po raz pierwszy w Kolejowych Kielcach
18 _ EP05-23 na linii kolejowej nr 572
20 _ Budowa wiaduktu drogowego nad torami linii 8 na kieleckich Piaskach
22 _ Biegnie Hetman za Hetmanem w olszynkowych opłotkach
25 _ ST48-023 na kieleckim odcinku linii 8
27 _ SM42-2652 na placu ładunkowym stacji Warszawa Rembertów
29 _ Remont kolejowej Ósemki między Warszawą Okęcie a Radomiem potrwa do 2017 roku!
32 _ Szara stacja metra. Pod Rondem ONZ poczujesz się jak na Centralnym
35 _ TEM2-286 z węglarkami na bocznicy do EC Siekierki
38 _ Basia na żeberku
39 _ Ciechanów Przemysłowy
45 _ Marcule - Lipie. Puszczański odcinek SKW czeka na swój czas
48 _ Stacja kolejowa Mszczonów cz. 2
51 _ Histora stacji kolejowej Zabieżki ... od przystanku do przystanku
54 _ Na Lokomotywowni Kielce bez zmian

... na okładce ...

Pociąg RE 6 KM (VT628-019) odjeżdża z przystanku kolejowego Zielonka Bankowa. Pociąg jedzie w kierunku stacji Zielonka | 28 kwi 2018

Pobierz | Download