... jak modernizować, to totalnie ? ...
Modernizacje i remonty towarzyszą kolei od jej początków. Zwykle tego rodzaju roboty prowadzone są sukcesywnie i planowo. Przynajmniej tak powinno być. Obecnie polska kolej to jeden, wielki plac budowy. Czasami odnoszę wrażenie, jakby to, co do tej pory było polską koleją, jest już nieważne i musi w całości odejść do przysłowiowego lamusa.
Oczywiście nie jest możliwe zablokowanie sieci kolejowej na kilka lat i puszczenie kolejarzy na kilkuletnie urlopy, więc roboty prowadzone są na kilku, newralgicznych szlakach kolejowych. Jednak tam, gdzie modernizacja szlaków kolejowych jest prowadzona, zwykle wyłączone są z eksploatacji całe odcinki linii kolejowych (np obecnie kilka odcinków na liniach: 7 i 8). Brak dostatecznych środków finansowych na bieżącą modernizację i remonty - co towarzyszyło polskiej kolei przez pierwsze 20 lat polskiej transformacji - odbija się teraz czkawką nie tylko na pasażerach, ale i na przewoźnikach kolejowych.
Jednym z aspektów prowadzonych obecnie modernizacji jest ich zakres, który można określić jako totalny. Wymienia się i zmienia się praktycznie wszystko. Stacje i szlaki po modernizacji w niczym nie przypominają tego, co istniało w tych miejscach przez dziesiątki lat. Zmienia się układy torowe (np. Czachówek Południowy). Zmienia się położenie stacji (przy okazji degradując je do roli przystanków) - jak Zabieżki.
(Prawie) wszystko, po obecnie prowadzonych na polskiej kolei, robotach modernizacyjnych jest nowe i ... inne. Polska kolej czekała na taki impuls rozwojowy kilkadziesiąt lat. Mam nadzieję, że po zakończeniu modernizacji głównych szlaków kolejowych, polityka modernizacyjna na polskiej kolei będzie prowadzona na bieżąco i planowo.
Oczywiście, na polskiej kolei jest jeszcze wiele do zrobienia ... jest też wiele pytań dotyczących zadań, jakie stoją przez żelaznymi drogami. Zapewne jednym z najbardziej istotnych zadań będzie przebudowa polskiej sieci kolejowej, która związana jest z koncepcją węzła transportowego - Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ Stacja kolejowa Dębska Wola
8 _ Włoszczowa Południowa
11 _ Kolejowa foto miejscówka: Legionowo - Choszczówka
13 _ IC 3528 Kolberg przy ulicy Kolberga w Kielcach ... oraz kilka zdań o Oskarze Kolbergu
14 _ Foto miejscówka na towarowym Rembertowie
16 _ Towarowe pociągi na wiaduktach Trasy Świętokrzyskiej
18 _ 311D-08 przejeżdża przez stację Zagnańsk
21 _ Tor główny dodatkowy na stacji Sulejówek Miłosna
24 _ ET22-011 - druga najstarsza z tej serii - nadal w służbie
25 _ ED250-017 na Wschodniej jako EIP z Krakowa do Gdyni
27 _ E483 223 + SM42-2224 na stacji Kielce Herbskie
29 _ Rozwiązujemy tajemnicę tunelu kolejowego w Kielcach
31 _ Cały ten zgiełk z nazwami głównej stacji kolejowej w Starachowicach: Starachowice Wschodnie i co dalej ...
37 _ TEM2-231 w rembertowskim składzie kruszywa
39 _ Przez otwarte okno wagonu: Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie
43 _ Stacja kolejowa Mrozy
50 _ Lxd2-342 z pociągiem turystycznym na stacji Tułowice Sochaczewskie
53 _ EN57-1086 zakończył bieg na stacji Kielce ... i o przewozie rowerów w pociągach REGIO
55 _ 3E-100-054 na praskiej grupie postojowej DB Cargo
57 _ 401Da-440 na bocznicy kolejowej do Cementowni Nowiny
Linia kolejowa nr 8 w okolicy stacji Czachówek Południowy. EN57AKM-1636 + EN56AKM-1597 jako pociąg KM linii R8 do Radomia | 18 cze 2019