... niespodziewana szansa dla wagonów krytych ...
Wagony kryte budowy normalnej to przeszłość w przewozach kolejowych. Nikt już ich nie buduje. Nikt nie remontuje. "Zapotrzebowanie" na tego rodzaju wagony zgłaszają tylko firmy zajmujące się ... przeróbką złomu. Wagony kryte zniknęły nie tylko ze szlaków kolejowych, ale i z katalogów wagonów. PKP Cargo w katalogu 2018 nie wykazała tego rodzaju wagonów. Według "Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego 2020" (UTK) w dyspozycji przewoźników towarowych normalnotorowych było 78 wagonów krytych budowy normalnej (G) w 2020 roku, a jeszcze w 2017 roku takich wagonów było 2006 sztuk.
Czy w takiej sytuacji może być jeszcze jakaś przyszłość dla tego rodzaju wagonów? Okazuje się, że może tak się stać ... a wszystko za sprawą rowerzystów. Podróżujący koleją zapewne zauważyli, że coraz więcej w wagonach osobowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych zajmuje przestrzeń do przewozu rowerów. Jednak ta przestrzeń w okresach, gdy olbrzymia rzesza cyklistów wyrusza koleją w Polskę jest niewystarczająca. Poza tym wagony osobowe służą do przewozu ludzi, a nie rowerów.
Rozwiązaniem problemu przewozu rowerów koleją mogą być specjalnie przystosowane do ich przewozu wagony kryte budowy normalnej. Wiele takich wagonów można spotkać w Austrii, gdzie tamtejszy przewoźnik ÖBB zaadaptował na cele rowerowe wagony kryte.
W Polsce pierwszym przewoźnikiem który, zdecydował się na adaptację wagonów krytych na wagony rowerowe są Koleje Dolnośląskie. W sierpniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie zakupiły od PKP Cargo pięć wagonów krytych serii Gbs z przeznaczeniem ich na wagony rowerowe. Wagony zostały skierowane na przeglądy rewizyjne, w trakcie których zostały zmodernizowane wnętrza wagonów w celu ich przystosowania do przewozu rowerów. Adaptacja wagonów krytych na cele rowerowe uzyskała pozytywną opinię UTK.
W jednym wagonie rowerowym KD pomieści się 38 rowerów. Rowery będą przewożone w pozycji stojącej i ustawione pomiędzy oddalonymi od siebie deskami przymocowanymi trwale do podłogi wagonu. Przestrzenie pomiędzy deskami utworzą rowki dla kół. Dodatkowo specjalny uchwyt będzie obejmował i dociskał siodełko, aby ustabilizować rower w miejscu. Składy pociągowe z wagonami rowerowymi KD będą obsługiwane przez drużyny konduktorskie, które będą zajmowały się załadunkiem i rozładunkiem rowerów z wagonów.
Pierwszy wagon rowerowy KD zadebiutuje 2 lipca. Będzie jeździł w składzie pociągu weekendowego z Wrocławia do Świdnicy. Załadunek i rozładunek rowerów będzie prowadzony na stacjach Wrocław Gł., Sobótka Zachodnia i Świdnica Przedmieście.
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ Świnka z Syrenką 8 _ Stalowo-drewniany wiadukt tramwajowy na granicy Woli i Bemowa 12 _ Stacja kolejowa Opoczno 18 _ Talboty typu 440V i WAP 20 _ Parowóz Hutnik 4010 vel Huta Jedność 5 ... na prowizorce 23 _ Zabytkowy wagon typu WIwK/GFW K #445 27 _ ET22-2034 na stacji Kielce Herbskie 29 _ Po Tr203 nastała era SM42 na grochowskim wianku 32 _ Jadą pociągi między Legionowem a Choszczówką 36 _ Szyny z bocznicy kolejowej do kopalni wapieni dewońskich we wsi Jaworznia? 39 _ Flirt symbolem kolejowych Siedlec 42 _ Zimowy Elf EN96-004 na stacji Kielce 45 _ Herbrand z Muzeum Wawra 48 _ Widok z wiaduktu drogowego na stację Kielce 50 _ Regionalna Pomarańcza EN57-2021 na stacji Kielce 52 _ Pociąg na moście ... ST40s-23 + ST40s-11 + ST44-2039 57 _ Wakacje na Warszawa Stadion 61 _ Pociągi na praskim trójkącie 62 _ Z Warszawy do Rogowa 66 _ Przerwana przeprawa 69 _ Pociągi na przystanku kolejowym Cisie
Przystanek kolejowy Prostyń. Pociąg towarowy, składający się z wagonów węglarek jedzie w kierunku stacji kolejowej Małkinia. Pociąg prowadziła lokomotywa 15D-038 | 25 września 2020