Felieton Torowego

... niespodziewana szansa dla wagonów krytych ...

Wagony kryte budowy normalnej to przeszłość w przewozach kolejowych. Nikt już ich nie buduje. Nikt nie remontuje. "Zapotrzebowanie" na tego rodzaju wagony zgłaszają tylko firmy zajmujące się ... przeróbką złomu. Wagony kryte zniknęły nie tylko ze szlaków kolejowych, ale i z katalogów wagonów. PKP Cargo w katalogu 2018 nie wykazała tego rodzaju wagonów. Według "Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego 2020" (UTK) w dyspozycji przewoźników towarowych normalnotorowych było 78 wagonów krytych budowy normalnej (G) w 2020 roku, a jeszcze w 2017 roku takich wagonów było 2006 sztuk.

Czy w takiej sytuacji może być jeszcze jakaś przyszłość dla tego rodzaju wagonów? Okazuje się, że może tak się stać ... a wszystko za sprawą rowerzystów. Podróżujący koleją zapewne zauważyli, że coraz więcej w wagonach osobowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych zajmuje przestrzeń do przewozu rowerów. Jednak ta przestrzeń w okresach, gdy olbrzymia rzesza cyklistów wyrusza koleją w Polskę jest niewystarczająca. Poza tym wagony osobowe służą do przewozu ludzi, a nie rowerów.

Rozwiązaniem problemu przewozu rowerów koleją mogą być specjalnie przystosowane do ich przewozu wagony kryte budowy normalnej. Wiele takich wagonów można spotkać w Austrii, gdzie tamtejszy przewoźnik ÖBB zaadaptował na cele rowerowe wagony kryte.

W Polsce pierwszym przewoźnikiem który, zdecydował się na adaptację wagonów krytych na wagony rowerowe są Koleje Dolnośląskie. W sierpniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie zakupiły od PKP Cargo pięć wagonów krytych serii Gbs z przeznaczeniem ich na wagony rowerowe. Wagony zostały skierowane na przeglądy rewizyjne, w trakcie których zostały zmodernizowane wnętrza wagonów w celu ich przystosowania do przewozu rowerów. Adaptacja wagonów krytych na cele rowerowe uzyskała pozytywną opinię UTK.

W jednym wagonie rowerowym KD pomieści się 38 rowerów. Rowery będą przewożone w pozycji stojącej i ustawione pomiędzy oddalonymi od siebie deskami przymocowanymi trwale do podłogi wagonu. Przestrzenie pomiędzy deskami utworzą rowki dla kół. Dodatkowo specjalny uchwyt będzie obejmował i dociskał siodełko, aby ustabilizować rower w miejscu. Składy pociągowe z wagonami rowerowymi KD będą obsługiwane przez drużyny konduktorskie, które będą zajmowały się załadunkiem i rozładunkiem rowerów z wagonów.

Pierwszy wagon rowerowy KD zadebiutuje 2 lipca. Będzie jeździł w składzie pociągu weekendowego z Wrocławia do Świdnicy. Załadunek i rozładunek rowerów będzie prowadzony na stacjach Wrocław Gł., Sobótka Zachodnia i Świdnica Przedmieście.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Świnka z Syrenką
8 _ Stalowo-drewniany wiadukt tramwajowy na granicy Woli i Bemowa
12 _ Stacja kolejowa Opoczno
18 _ Talboty typu 440V i WAP
20 _ Parowóz Hutnik 4010 vel Huta Jedność 5 ... na prowizorce
23 _ Zabytkowy wagon typu WIwK/GFW K #445
27 _ ET22-2034 na stacji Kielce Herbskie
29 _ Po Tr203 nastała era SM42 na grochowskim wianku
32 _ Jadą pociągi między Legionowem a Choszczówką
36 _ Szyny z bocznicy kolejowej do kopalni wapieni dewońskich we wsi Jaworznia?
39 _ Flirt symbolem kolejowych Siedlec
42 _ Zimowy Elf EN96-004 na stacji Kielce
45 _ Herbrand z Muzeum Wawra
48 _ Widok z wiaduktu drogowego na stację Kielce
50 _ Regionalna Pomarańcza EN57-2021 na stacji Kielce
52 _ Pociąg na moście ... ST40s-23 + ST40s-11 + ST44-2039
57 _ Wakacje na Warszawa Stadion
61 _ Pociągi na praskim trójkącie
62 _ Z Warszawy do Rogowa
66 _ Przerwana przeprawa
69 _ Pociągi na przystanku kolejowym Cisie

... na okładce ...

Przystanek kolejowy Prostyń. Pociąg towarowy, składający się z wagonów węglarek jedzie w kierunku stacji kolejowej Małkinia. Pociąg prowadziła lokomotywa 15D-038 | 25 września 2020

Pobierz | Download