... pociągi z zerowym biletem ...
Dzień 24 lutego tego roku przejdzie do historii Polski. W tym dniu wojna wybuchła u polskich granic i nic już nie będzie wyglądała tak, jak do tej pory. Rosja przerwała blisko 80 letni okres pokoju w Europie, napadając na Ukrainę. Może to jeszcze nie dociera do nas z wystarczająca mocą, ale normalnie to już było.
Wojnę na Ukrainie jako jedna z pierwszym odczuła polska kolej.
Dla obywateli Ukrainy i osób innych narodowości, uciekających przed wojną na teren Polski otwarto blisko 30 punktów recepcyjnych, między innymi na dworcach Przemyśl Główny i Chełm. Na terenie punktów recepcyjnych uchodźcy mogą uzyskać bezpłatną pomoc w zakresie warunków pobytu w Polsce, wyżywienia, pomocy lekarskiej, czy tymczasowego zakwaterowania.
Praktycznie tuż po agresji Rosji na Ukrainę zostały uruchomione nieodpłatne przejazdy pociągami w komunikacji krajowej na podstawie dokumentu tożsamości. Z tych przejazdów mogą korzystać dzieci i młodzież do 18 roku życia, mężczyźni powyżej 60 roku życia oraz kobiety - posiadający obywatelstwo ukraińskie.
Do akcji przewozu uchodźców z zerowym biletem włączyli się polscy przewoźnicy, którzy dysponują taborem pasażerskim. PKP Intercity oddało do dyspozycji uchodźców pociągi TLK i IC kategorii ekonomicznej na terenie całej Polski. PKP IC obsługuje także pociągi relacji Lwów – Przemyśl. POLREGIO uruchomiło pociągi kategorii REGIO i interREGIO (m.in. składy wahadłowe na trasie z Dorohuska do Lublina oraz z Przemyśla/Medyki do Krakowa). Koleje Mazowieckie wysłały kilka pociągów humanitarnych, które przewiozły kilka tysięcy uchodźców (m. in. z Dorohuska i Chełma do Warszawy). Do akcji przewożenia uchodźców włączyły się także pozostałe koleje regionalne: Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Małopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Warszawska Kolej Dojazdowa, a także Arriva i DB Regio (pociąg Przemyśl – Cottbus),
Aby sprostać zapotrzebowaniu na dodatkowe przewozy, PKP IC wysłało dodatkowo 20 wagonów do Przemyśla, a POLREGIO przekazało do obsługi dodatkowych pasażerów zmodyfikowane wagony typu 120A.
Realizacja przewozów uchodźców z Ukrainy jest możliwa dzięki ścisłej współpracy przewoźników z władzami centralnymi, lokalnymi i wojewódzkimi centrami zarządzania kryzysowego. Najważniejszym z punktu widzenia koordynacji przewozów są stacje graniczne, a przede wszystkim stacja kolejowa Przemyśl, gdzie następuje kierowanie potokami uchodźców i dokonywane są odprawy pasażerów.
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ Na stacji kolejowej Piaseczno wszystko kręci się wokół dworca 6 _ T448.P-042 na towarowym Rembertowie 8 _ Zapomniana łącznica z okresu Zimnej Wojny 11 _ Z miłości do dymu i pary 13 _ Urywki z historii stacji kolejowej Sędziszów cz. 2 20 _ ET42-021 z tarczami końca pociągu 22 _ Zabytkowy wagon typu C #257 25 _ Szyny UIC60 (60E1) 27 _ Majówka na linii kolejowej nr 61 28 _ Dawno (?) temu na terenie Zegrza Południowego była sobie stacja kolejowa Zegrze 31 _ Na stacji kolejowej Siedlce ... szaro, buro i ponuro 35 _ EU07-176E na stacji Kielce Herbskie 36 _ EN95-01 na stacji Warszawa Śródmieście WKD 40 _ Blokowe podpory szynowe 41 _ SM42-350 na przetokach na terenie ładowni w Rembertowie 44 _ ST40s-20 na wiadukcie nad torem ŚKD 48 _ Stacja Grodzisk Mazowiecki Radońska 53 _ TEM2-075. Z kopalni soli na kolejowe szlaki 56 _ Torowisko tramwajowe w ulicy Radiowej. Podkłady i szyny 60 _ Urywki z historii przystanku kolejowego Dębe Wielkie
Elektryczne zespoły trakcyjne EN57-1499 i EN57-1069 stoją odstawione na stacji kolejowej Skarżysko-Kamienna | 11 września 2021