Felieton Torowego

... pociągi z zerowym biletem ...

Dzień 24 lutego tego roku przejdzie do historii Polski. W tym dniu wojna wybuchła u polskich granic i nic już nie będzie wyglądała tak, jak do tej pory. Rosja przerwała blisko 80 letni okres pokoju w Europie, napadając na Ukrainę. Może to jeszcze nie dociera do nas z wystarczająca mocą, ale normalnie to już było.

Wojnę na Ukrainie jako jedna z pierwszym odczuła polska kolej.

Dla obywateli Ukrainy i osób innych narodowości, uciekających przed wojną na teren Polski otwarto blisko 30 punktów recepcyjnych, między innymi na dworcach Przemyśl Główny i Chełm. Na terenie punktów recepcyjnych uchodźcy mogą uzyskać bezpłatną pomoc w zakresie warunków pobytu w Polsce, wyżywienia, pomocy lekarskiej, czy tymczasowego zakwaterowania.

Praktycznie tuż po agresji Rosji na Ukrainę zostały uruchomione nieodpłatne przejazdy pociągami w komunikacji krajowej na podstawie dokumentu tożsamości. Z tych przejazdów mogą korzystać dzieci i młodzież do 18 roku życia, mężczyźni powyżej 60 roku życia oraz kobiety - posiadający obywatelstwo ukraińskie.

Do akcji przewozu uchodźców z zerowym biletem włączyli się polscy przewoźnicy, którzy dysponują taborem pasażerskim. PKP Intercity oddało do dyspozycji uchodźców pociągi TLK i IC kategorii ekonomicznej na terenie całej Polski. PKP IC obsługuje także pociągi relacji Lwów – Przemyśl. POLREGIO uruchomiło pociągi kategorii REGIO i interREGIO (m.in. składy wahadłowe na trasie z Dorohuska do Lublina oraz z Przemyśla/Medyki do Krakowa). Koleje Mazowieckie wysłały kilka pociągów humanitarnych, które przewiozły kilka tysięcy uchodźców (m. in. z Dorohuska i Chełma do Warszawy). Do akcji przewożenia uchodźców włączyły się także pozostałe koleje regionalne: Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Małopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Warszawska Kolej Dojazdowa, a także Arriva i DB Regio (pociąg Przemyśl – Cottbus),

Aby sprostać zapotrzebowaniu na dodatkowe przewozy, PKP IC wysłało dodatkowo 20 wagonów do Przemyśla, a POLREGIO przekazało do obsługi dodatkowych pasażerów zmodyfikowane wagony typu 120A.

Realizacja przewozów uchodźców z Ukrainy jest możliwa dzięki ścisłej współpracy przewoźników z władzami centralnymi, lokalnymi i wojewódzkimi centrami zarządzania kryzysowego. Najważniejszym z punktu widzenia koordynacji przewozów są stacje graniczne, a przede wszystkim stacja kolejowa Przemyśl, gdzie następuje kierowanie potokami uchodźców i dokonywane są odprawy pasażerów.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Na stacji kolejowej Piaseczno wszystko kręci się wokół dworca
6 _ T448.P-042 na towarowym Rembertowie
8 _ Zapomniana łącznica z okresu Zimnej Wojny
11 _ Z miłości do dymu i pary
13 _ Urywki z historii stacji kolejowej Sędziszów cz. 2
20 _ ET42-021 z tarczami końca pociągu
22 _ Zabytkowy wagon typu C #257
25 _ Szyny UIC60 (60E1)
27 _ Majówka na linii kolejowej nr 61
28 _ Dawno (?) temu na terenie Zegrza Południowego była sobie stacja kolejowa Zegrze
31 _ Na stacji kolejowej Siedlce ... szaro, buro i ponuro
35 _ EU07-176E na stacji Kielce Herbskie
36 _ EN95-01 na stacji Warszawa Śródmieście WKD
40 _ Blokowe podpory szynowe
41 _ SM42-350 na przetokach na terenie ładowni w Rembertowie
44 _ ST40s-20 na wiadukcie nad torem ŚKD
48 _ Stacja Grodzisk Mazowiecki Radońska
53 _ TEM2-075. Z kopalni soli na kolejowe szlaki
56 _ Torowisko tramwajowe w ulicy Radiowej. Podkłady i szyny
60 _ Urywki z historii przystanku kolejowego Dębe Wielkie

... na okładce ...

Elektryczne zespoły trakcyjne EN57-1499 i EN57-1069 stoją odstawione na stacji kolejowej Skarżysko-Kamienna | 11 września 2021

Pobierz | Download