Felieton Torowego

... trzy lata z Torowym ...

Niedługo miną trzy lata od wydania pierwszego numeru miesięcznika Torowy. Niniejszy, grudniowy numer jest 36 wydaniem miesięcznika. W tym czasie na łamach Torowego zostało opublikowanych ponad 700 artykułów oraz kilka tysięcy zdjęć pokazujących współczesną kolej. Torowy jest również magazynem tramwajowym. Tramwajom poświęcono kilkadziesiąt artykułów, a chciałoby się, aby było ich dużo więcej.

Istotnym tematem poruszanym na łamach Torowego są szyny kolejowe. Szyny? Dla większości miłośników kolejnictwa mało istotny, albo wręcz nie dostrzegany element kolei. W rzeczywistości wszystko na kolei miało i ma swój początek na szynach. Ich historia jest niezwykle frapująca, owiana tajemnicami, a znaczenie dla kolei nie do przecenienia.

Zainteresowanie koleją wśród jej sympatyków koncentruje się przede wszystkim na lokomotywach i pociągach, o czym rzecz jasna nie zapominamy, ale równie ważne - ale wzbudzające o wiele mniejsze zainteresowanie - jest to, co jedzie za lokomotywą. Znajomość przeznaczenia, budowy, typów, serii i historii wagonów kolejowych to wiedza ekskluzywna, która zarezerwowana jest dla wąskiego grona sympatyków kolei. Warto tą wiedzą dzielić się, tym bardziej, że publikacji na temat wagonów jest stosunkowo niewiele. W tym numerze Torowego opublikowane zostały dwa artykuły poświęcone tematyce wagonów kolejowych: "Sześć wagonów retro" i "Wagony towarowe na stacji Warszawa Praga".

Jest taki temat kolejowy, który pośród pewnej części miłośników kolei wzbudza szczególne emocje. To wąskotorówki. Kolej z przeszłości, zepchnięta na daleki margines, sponiewierana, nikomu już niepotrzebna. Ciuchcia! Jednak dla pewnej części sympatyków kolei to kwintesencja dróg żelaznych. Wąskotorówka będzie nadal jednym z wiodących tematów w miesięczniku Torowy.

Nie mnie oceniać merytorycznej wartości prezentowanego na łamach Torowego materiału - pozostawiam to czytelnikom. Mam nadzieję, że warstwa dokumentacyjna publikowanych w miesięczniku treści jest ich ważną i istotną wartością.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Sześć wagonów retro
9 _ Od wieży ciśnień do obserwatorium ptaków
12 _ Pociągi z tunelu Miechowskiego
16 _ Wagony towarowe na stacji Warszawa Praga
23 _ Słowik wita was cz. 2
25 _ Stacja towarowa Łajski :)
27 _ Szyny na stacji kolejowej Sulejówek Miłosna
29 _ Dzień, jak co dzień ... pociągi na stacji kolejowej Kielce Białogon
32 _ Po hali wachlarzowej Lokomotywowni Kielce pozostała kamieni kupa
35 _ Jesienne reminiscencje z linii 568
37 _ 131 lat z dworcem kolejowym Kielce
38 _ Po kolei leśnej OTL Zagnańsk pozostał nie tylko Las
40 _ Na stacji kolejowej Wolica w oczekiwaniu na pociąg do Kielc
43 _ Pociąg do reprofilacji szyn Speno RR 32 M-2 cz. 2
47 _ Na stacji kolejowej Modlin bez zmian
49 _ EKD to pierwszy elektryczny pociąg w niepodległej Polsce
53 _ Przystanek kolejowy Nowe Dębe Wielkie cz. 1

... na okładce ...

"Przebojowy Pociąg RMF FM" PWE 35202/3, relacji Rzeszów Główny - Gdynia Główna, stoi na torze 2b, przy peronie 3 stacji Warszawa Gdańska. Pociąg prowadziła lokomotywa Griffin EU160-027 | 3 lipca 2021

Pobierz | Download