Felieton Torowego

... Przystanek osobowy publiczny Warszawa Śródmieście ...

Przystanek osobowy publiczny Warszawy Śródmieście - wyposażony w dwa perony jedno-krawędziowe i jeden peron wyspowy - należy do najbardziej "oblężonych" miejsc na kolejowej mapie Polski. To także miejsce symboliczne, bo mimo, że przystanek zlokalizowany jest pod ziemią, to znajduje się praktycznie w tym samym miejscu, gdzie rozpoczęła się historia polskiej kolei - jeszcze 70 lat temu znajdował się tutaj dworzec kolei Warszawsko - Wiedeńskiej.

Mimo, że z przystanku korzystają przede wszystkim mieszkańcy Mazowsza, to ze względu na bezpośrednie podziemne połączenie z Dworcem Centralnym można tutaj spotkać pasażerów z innych regionów Polski oraz wiele osób z zagranicy.

Ten wstęp nie zrobiłem bez przyczyny, bo w przypadku Warszawy Śródmieście, która od lat znajduje się na czołowych miejscach w rankingu stacji o największej wymianie pasażerskiej w Polsce i zlokalizowana jest w centralnym miejscu Warszawy wszystko powinno działać na najwyższym poziomie ... a tak nie jest. O ile do punktualności pociągów i oferty przewozowej nie mam większych zastrzeżeń, to do wyglądu i funkcjonalności tego miejsca można mieć wiele uwag.

Rozumiem, że Warszawę Śródmieście czeka w najbliżej przyszłości porządna rewitalizacja i wszystko ulegnie tutaj gwałtownej poprawie, ale na tą rewitalizację czekamy już od 30 lat. Jest takie przysłowie "Jak Cię widzą, tak Cię piszą" - ludzie oceniają nas po naszym zewnętrznym wyglądzie, co znaczy, że estetyka i styl ma znaczenie. To przysłowie pasuje i zawsze pasowało do takich miejsc jako stacje kolejowe. Niestety, ale decydenci odpowiedzialni za wizerunek kolei nie zawsze się tym przejmują, czego przykładem jest Warszawa Śródmieście. Nie będę silił się w tym felietonie na opisywanie stanu "marmurów", braku dostatecznej informacji, trudności z zakupem biletu na przystanku i ogólnie przygnębiającemu wrażeniu, jakie może wynieść osoba, która przypadkiem trafiła na Warszawę Śródmieście. O tym wkrótce napiszę na łamach Torowego.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ EP05-23 z pociągiem retro na stacji Warszawa Gdańska
6 _ Skowronno Dolne
9 _ Tunel Miechowski vel tunel pod Białą Górą
13 _ Pociąg zielonych lokomotyw: ET41-089 + ET41-113 + ET41-130
16 _ SM42-1071 prowadzi przetoki na stacji kolejowej w Rembertowie
18 _ Łącznica nr 511 Legionowo R57 - Legionowo Piaski
20 _ Służbowy EN71-027 przemknął przez Kielce
21 _ Pociągi na Chełmżyńskiej
23 _ Berlinka K #433 na przystanku przy Solidarności 93
25 _ EP07-1020 na stacji Warszawa Gdańska
26 _ Bocznica kolejowa do PGNIG Termika Żerań
29 _ Class 66604 FPL. Najcięższe i najdłuższe pociągi w Polsce (2)
31 _ Stacja Kielce ciemną nocą
32 _ IDS Dębe Wielkie w budowie
37 _ Borowa Góra
40 _ ET41-066 i SM42-2161 na leśnych Piaskach
42 _ Za 20 lat pozostaną tylko Husarze z Pendolino i ... zdjęcia!
44 _ Pomiechówek na łukach
48 _ Pociąg specjalny WKD do Grodziska Mazowieckiego
52 _ Przystanek kolejowy Wrzosów cz. 1

... na okładce ...

Tramwaj HRC typu 140N, numer taborowy 4202 - najnowszy tramwaj dla Warszawy - w trakcie parady tramwajów z okazji Dnia Transportu Publicznego 2021. Warszawa, ulica Międzyparkowa | 18 września 2021

Pobierz | Download