Felieton Torowego

... własny samochód vs pociąg ...

We wrześniu zeszłego roku, w odpowiedzi na poselską interpelację, Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że przygotowuje wniosek o derogację do Komisji Europejskiej w sprawie możliwości zastosowania zerowej stawki VAT przy rozliczaniu usług transportu pasażerskiego.

Ponieważ jakiekolwiek zmiany w stawkach podatku VAT muszą uzyskać akceptację Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej, więc na bilety kolejowe "bez vatu" zapewne poczekamy. Wprowadzenie zmian w dyrektywie VAT związane jest z jednomyślną zgodą wszystkich państw członkowskich UE. W sytuacji jaka panuje teraz w i wokół UE uzyskanie takiej zgody jest mało prawdopodobne, ale nie można powiedzieć, że nie jest możliwe.

Każde działanie zmierzający do obniżenia ceny biletów kolejowych wydaje się godne poparcia, ale czy obniżanie cen biletów przyciągnie rzesze nowych pasażerów i odciągnie znaczącą liczbę kierowców od korzystania z własnych samochodów? Z moich doświadczeń wynika, że nie.

W tym roku wybrałem jazdę własnym samochodem, a nie pociągiem na trasie Warszawa - Łódź - Warszawa i Warszawa - Płock - Warszawa. W pierwszym przypadku wybór nie był oczywisty, bo o ile liczba pociągów jeżdżących pomiędzy Warszawą, a Łodzią jest duża, to w przypadku gdy zamierzamy zabrać rower do pociągu pojawia się problem. Otóż przewoźnicy nie dają pasażerom żadnej gwarancji, że będą mogli wejść z rowerem do pociągu. Przekonałem się o tym kilka lat temu, gdy odmówiono mi w kasie biletowej na stacji Kielce sprzedaży biletu na rower, ponieważ nie było wolnych miejsc w pociągu ... dla rowerów.

Opcji jazdy pociągiem do Płocka nawet nie rozważałem. Pociągiem z Warszawy do Płocka można oczywiście dojechać, ale jaka to jazda ... z przesiadkami i ciągnąca się godzinami.

Jeżeli na danej trasie przewoźnicy kolejowi nie oferują co najmniej 5-10 par pociągów w ciągu dnia, a czas przejazdu pociągiem nie jest porównywalny z czasem przejazdu samochodem, to cena biletu nie odgrywa większej roli jeżeli rozważamy, czy podróżować pociągiem, czy własnym samochodem?

Jednym z wielu czynników które determinują konkurencyjność usług i towarów jest cena. Im cena usługi lub towaru jest niższa, tym bardziej przyciąga potencjalnych nabywców ... ale na kolei nie zawsze to działa.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Parowóz Ty42-24 po raz pierwszy w nowej roli na terenie Warszawy
9 _ Stacja kolei wąskotorowej Umianowice kluczem do przyszłości jędrzejowskiej wąskotorówki?
13 _ Urywki z historii tunelu pod Białą Górą
17 _ ET41-025 na stacji Sitkówka-Nowiny
19 _ Czteropak tramwajowy CV
20 _ Słowik wita was
24 _ Kolejowa Olszynka Grochowska jakby trochę przymknięta
26 _ Legionowo Piaski vel Łajski
29 _ ST43-364 na stacji Kielce Herbskie
30 _ Trzeci "tor" od Sulejówka Miłosnej do Cisia
34 _ Warszawskie tramwaje na Nowej Pradze
36 _ Remontada Kolei Nadwiślańskiej w Warszawie
39 _ Noc na stacji Kielce i najstarszy EN57
41 _ Ostro pod górę ...
44 _ Wzdłuż torów kolejowych przez Brzeziny, Podwole i Kowalę
47 _ Dziki ogród wzdłuż torów stacji Kielce z EN81-003 w tle
49 _ Pomiechówek. R90 odjeżdża do Warszawy Gdańskiej
51 _ Elektryczny ASF i spalinowa WuKaDka
55 _ Przystanek kolejowy Wrzosów cz. 2

... na okładce ...

Dworzec kolejowy Niekłań, obecnie Stąporków, wybudowany na Drodze Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej oddz. Koluszkowsko-Bodzechowski. Dworzec nie pełni obecnie żadnych funkcji kolejowych. | 3 października 2021

Pobierz | Download