... zasłużeni dla kolei, ale prawie zapomniani ...
Równo dwa lata temu, w grudniowym wstępniaku, który nawiązywał do inicjatywy, między innymi Polskich Kolei Państwowych, nadania Dworcowi Wschodniemu w Warszawie imienia Romana Dmowskiego, wyraziłem nadzieję, że wśród kolejnych patronów dworców znajdą się osoby, które zasłużyły się dla polskiego kolejnictwa, a nie tylko muzycy, pisarze oraz ... politycy, których związek z koleją był tylko taki, że korzystali z jej usług.
Jednak, gdy bliżej przyjrzymy się kwestii popularyzacji w polskim społeczeństwie osób zasłużonych dla kolejnictwa to niemal wszystko sprowadza się do bardzo zasłużonego dla kolei w Peru i Ekwadorze, a pochodzącego z Polski inż. Ernesta Malinowskiego. Ernest Malinowski ma w Polsce most kolejowy swojego imienia (Toruń). W 1999 roku NBP wydał monetę obiegową o nominale 2_zł, w ramach serii "Polscy podróżnicy i badacze", a Poczta Polska wprowadziła do obiegu znaczek pocztowy o nominale 1 zł z podobizną Ernesta Malinowskiego. Na warszawskim Ursynowie jest ulica nazwana imieniem Ernesta Malinowskiego. Pociąg TLK PKP Intercity, relacji Warszawa – Zakopane nosi od 2015 roku nazwę Malinowski. W 2016 roku, pierwsza lokomotywa Dragon przekazana spółce Freightliner PL otrzymała imię Ernesta Malinowskiego.
Oczywiście inżynier Malinowski zasłużył sobie swoim wkładem w rozwój światowego kolejnictwa na te zaszczyty, ale kto poza nim z polskich inżynierów, architektów, budowniczych i kolejarzy zasłużył na podobne uznanie? W większości zostali zapomnieni, a przecież przez blisko 200 lat historii kolei na ziemiach polskich, w jej rozwój duży wkład wniosło wielu Polaków, spośród których było też wielu, którym nie dane było żyć w niepodległej Polsce. To zdumiewające, ale od 1918 roku nie dbamy o ludzi polskiej kolei, a przecież mamy się kim pochwalić:
Antoni Xsiężopolski - konstruktor taboru kolejowego (Okz32), Wacław Łopuszyński - konstruktor lub współkonstruktor parowozów (Ty23), Kazimierz Zembrzuski - konstruktor lub współkonstruktor parowozów (Pm36, Pt47), Albert Czeczott - inżynier kolejowy, pionier badań trakcyjnych taboru kolejowego, Romuald Miller - architekt, projektant wielu dworców kolejowych, wzniesionych w okresie międzywojennym, Henryk Marconi - projektant Dworca Wiedeńskiego, Andrzej Pszenicki - projektant mostu kolejowego w Sandomierzu i konstrukcji Dworca Głównego w Warszawie, Aleksander Pstrokoński - projektant mostu średnicowego w Warszawie, Kazimierz Centnerszwer - inżynier, autor koncepcji układów torowych stacji i przystanków oraz organizacji ruchu na pierwszych elektryfikowanych liniach kolejowych na terenie WWK, Arseniusz Romanowicz - architekt, współautor projektu Dworca Centralnego, Wschodniego, Śródmieście w Warszawie i przystanków na linii średnicowej w Warszawie, Piotr Szymaniak - architekt, współautor projektu Dworca Wschodniego, Śródmieście w Warszawie i przystanków na linii średnicowej w Warszawie, Jan Gottlieb Bloch – finansista i przemysłowiec, "król kolei żelaznych".
Marksistowska nadbudowa to termin werbalnie nie używany, ale w rzeczywistości obecny, bo przecież nadbudowę stanowi też państwo i jego organy. Co wspólnego ma nadbudowa z wizerunkiem kolei? Odpowiedzcie sobie sami.
Witold Witecki - redaktor naczelny3 _ Długi postój SM31-026 na Sitkówce 8 _ EN57AL-2106 "Tygrys" jako pociąg IR Lutynia 12 _ Dworzec kolejowy Końskie 19_ Pociągi na moście kolejowym pod Cytadelą 22 _ Pociągi na stacji Krusze 25 _ Chausson z ryjkiem 31 _ Stacja kolejowa Łączna z EN63A-020 w tle 35 _ Pociąg TLK Wieniawski na torowym dukcie 40 _ Kolejowa Pelcowizna z czerwoną SM42-2485 42 _ ET22-1132. Jedna z wielu 44 _ M2 Dworzec Wileński 49 _ E6ACTd-102 na przetokach w Mińsku Maz. 53 _ ... na zakurzonym Rembertowie 56 _ Lokomotywa przemysłowa TEM2-304 61 _ IC 11101 STARZYŃSKI z EP07-435 63 _ Kolejowym szlakiem Modlin - Chotomów cz. 2 Nowy Dwór Mazowiecki i Janówek 67 _ Defekt specjalny Kolejki Mareckiej cz. 4 73 _ Pociąg sieciowy w akcji 77 _ Rogów Towarowy Wąski vel Wąskotorowy? 85 _ SM42-819 na terenie Wagonowni Praga
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa. Stacja Karczmiska. Pociąg turystyczny, relacji Poniatowa - Karczmiska wjeżdża na stację końcową. Na czele pociągu Lxd2-297 | 3 września 2022