... Bachus w Polsce ...
24 sierpnia tego roku pulsgdanska.pl podał informację o pociągu IC BACHUS, relacji Gdynia Główna - Zielona Góra Główna, do którego nie wpuszczono pewną liczbę pasażerów którzy posiadali ważne bilety. Informacja o tym zdarzeniu rozlała się po całej Polsce i była szeroko komentowana.
Kilka faktów za pulsgdanska pl. Pociąg miał odjechać o godzinie 14:12 z Gdańska Głównego, a odjechał z 33 minutowym opóźnieniem. Powodem opóźnienia odjazdu pociągu były problemy z "upchaniem" wszystkich pasażerów z ważnymi biletami. Doszło do kłótni pomiędzy obsługą pociągu, a pasażerami, ale to nic nie rozwiązało, bo przestrzeń w wagonach nie jest z gumy. Pociąg odjechał, pozostawiając na peronie pewną liczbę niedoszłych pasażerów. Jak poinformował później przewoźnik, przyczyną takiej sytuacji była sprzedaż zbyt dużej liczby biletów, a ze względu na szczyt przewozowy, przewoźnik nie posiadał wolnych wagonów, które można było doczepić do pociągu.
Skąd my to znamy? Przecież to już było? Mogą nam o podobnych sytuacjach opowiedzieć nasi rodzice i dziadowie. Wkurzające w tym wszystkim jest to, że państwo polskie nie pozwala na dopuszczenie konkurencji dla pasażerskiego PKP. Może ktoś powiedzieć, że jest konkurencja w przewozach pasażerskich. Owszem są koleje samorządowe. Polregio, ale czy to jest ta konkurencja, o którą chodzi pasażerom?
Generalnie rzecz ujmując nie mam problemu z tym, że koleje w Polsce są państwowe, ale to dziwne, a nawet absurdalne, że do tej pory tak wielka i ważna dla państwa instytucja nie dopracowała się systemu zarządzania pasażerami, który nie dopuszczałby to takiej sytuacji, jaka miała miejsce na stacji Gdańsk Główny. Tym, co twierdzą, że się nie da, bo bilety okresowe itd ... odpowiem w ten sam sposób: da się.
W samochodzie trzeba zapiąć pasy i może jechać tyle osób na ile dopuszcza dowód rejestracyjny pojazdu. W autokarach wszyscy muszą siedzieć na swoich miejscach i nikt nie może podróżować na stojąco. Co prawda w autobusach miejskich i tramwajach pasażerowie od czasu, do czasu jeżdżą stłoczeni, jak śledzie w beczce, ale taka jazda trwa zwykle kilka minut.
Stanie, siedzenie i leżenie na podłodze w korytarzach wagonów, gdy podróżujemy na długich dystansach, to nie jest standard podróży, który można zaakceptować. Świadkiem takich sytuacji byłem nie raz, nie dwa i nie trzy. Było to tak dawno, że trudno mi uwierzyć, że obecnie dochodzi do sprzedażny "biletów" na miejsca stojące w pociągach dalekobieżnych. Idąc tym tropem może by tak sprzedawać "bilety" na jazdę na dachu i na stopniach. Przecież się tak kiedyś podróżowało pociągami i nadal są kraje, gdzie się tak podróżuje XD.
Można rzecz jasna pogodzić się z tym, że utrudnienia były, są i będą na kolei, bo latem jest gorąco, a zimą jest zimno i w ostateczności zrezygnować z jazdy pociągiem. Problem w tym, że bardzo wielu z nas nie może zrezygnować z jazdy pociągiem ... bo się nie da ...
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ 3 x ET22 + SM31 na torze 8/8b 6 _ Szczęśliwe Siódemki 8 _ Pierwszy peron na stacji Opoczno Południe 15 _ EN57-1086 na przystanku kolejowym Kielce Czarnów 16 _ Pociągi dalekobieżne z Warszawy Zachodniej 18 _ Parowóz Ty2-1226 vel 52 6083 zardzewiałym zabytkiem 23 _ Zabytkowy wagon typu Konstal N1 #607 28 _ Kolejowa foto miejscówka w Łącznej 30 _ Znikający punkt cz. 2 36 _ Ciąg pieszy Warszawa Powiśle 38 _ Grabów nad Pilicą - Warka. Wymiana szyn typu S60 na linii kolejowej nr 8 41 _ Unijna moderna na stacji Mińsk Mazowiecki 44 _ Pociągi na moście średnicowym. Fotografia 48 _ Strażacy ... na kolei 51 _ EN63A-003 na pustej stacji Kielce Białogon 53 _ Wyprawa na CMK cz.1: Żelisławice - Miny - Knapówka 55 _ Defekt specjalny Kolejki Mareckiej cz. 1 61 _ ET42-02 vs ET42-002 na stacji Kielce Herbskie 63 _ Wąskotorowa stacja kolejowa w Jeżowie 71 _ Autostrada Wolności nad linią kolejową nr 2
Zrewitalizowana parowozownia Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej w Bogorii. W przeszłości jedna z największych parowozowni wąskotorowych w Polsce. Obiekt nie pełni obecnie żadnych funkcji związanych z koleją | 2 października 2021