Felieton Torowego

... wybieram pociąg, ale ...

Wybieramy pociąg jako środek transportu, aby dojechać nim do pracy lub szkoły. Pociąg to także częsty wybór w międzymiastowych podróżach służbowych lub prywatnych.

Co wpływa na wybór pociągu jako środka transportu, lub na rezygnację z usług kolei? Czynników jest wiele i każdy z pasażerów mógłby ułożyć z nich swoją listę. Oto moja lista - zapewne niezbyt typowa, ze względu na charakter moich podróży ... bez roweru nie wybieram się w żadną dalszą podróż:

  1. Rozkład jazdy pociągów, w tym częstotliwość połączeń,
  2. Łączny czas przejazdu do celu podróży,
  3. Możliwości dotarcia do celu podróży, po dojeździe do stacji docelowej,
  4. Skomunikowanie połączeń,
  5. Połączenia miedzy-szczytowe. Częstą praktyką jest ograniczanie tego typu połączeń,
  6. Konieczność korzystania z usług wielu przewoźników,
  7. Ograniczenia i niepewność co do przewozu roweru w pociągach. Perspektywa pozostania na peronie z rowerem, bo nie wpuścili cię do pociągu, nie jest zbyt miła,
  8. Zagmatwana oferta przewozowa - np. część przewoźników żąda opłata za przewóz psa, roweru, a inni oferują te usługi za darmo - zmusza to pasażerów do studiowania regulaminów i taryf,
  9. Często zmieniana i niejasno opisana oferta specjalna. Jako przykład można podać bilet turystyczny oferowany przez Polregio. O ile oferta dla samego pasażera jest oczywista i prosta, to schody zaczynają się, gdy chcemy ze sobą wziąć rower. Przy tej ofercie musimy na każdy dzień kupić osobny, dodatkowy bilet na rower, ale uwaga ... bilet musi być bez-relacyjny, o czym niekoniecznie nas poinformują. Jeżeli będziemy kupowali bilet na konkretną relację, to takich biletów musimy kupić tyle, ile będzie przejazdów,
  10. Komfort przejazdu ... to nie tylko warunki wewnątrz pociągu, ale i widoki roztaczające się z okna wagon - patrzenie na ekrany akustyczne nie zachęca do długich podróży,
  11. Możliwość odpoczynku w trakcie jazdy pociągiem,
  12. Możliwość pracy (np z komputerem) w trakcie jazdy pociągu.
Alternatywa? Własny samochód z rowerem w bagażniku.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Jędrzejów Wąski prawie jak za dawnych lat
9 _ Tramwaje Warszawskie w zajezdni R3-Mokotów: #541 #607 #873 #1620
13 _ Przystanek kolejowy Ząbki
16 _ Jadą pociągi jeden za drugim przez Czerwoną Górkę
19 _ Remont kolejowego mostu Gdańskiego (1)
22 _ Biegną jeszcze pociągi przez pasażerską stację Kielce Białogon
24 _ Kultowa stacja Mińsk Mazowiecki Anielina
28 _ Plątanina linii kolejowych przy Tynkarskiej w Warszawie
32 _ Warszawa Śródmieście ikoną linii Średnicowej
34 _ ET22-838 na kieleckich Herbach
36 _ Pociągi pod fotograficznym nadzorem: Kielce Białogon (1)
38 _ Rybienko. Przystanek kolejowy w Wyszkowie
42 _ Kolejowy Kraków leży na wschód od Warszawy ... też!
43 _ SM42-1097 na herbskiej bocznicy kolejowej
45 _ 401Da-301 pracująca na popychu
48 _ M62Ko-1242 na stacji Żelisławice
50 _ EN57-1218 i EN63a-024 na 6 km linii kolejowej 61
53 _ Stacja kolejowa Wąchock
56 _ Niespodziewana wizyta EP05-23 w Kielcach
59 _ Kolej na zwolnionych obrotach...
60 _ Szyny starego kozła oporowego ze stacji Kielce Herbskie

... na okładce ...

Parowóz normalnotorowy TKt48-151 jako pomnik techniki kolejowej stoi przed dworcem kolejowym PKP Częstochowa | 22 wrz 2019

Pobierz | Download