>

Felieton Torowego

... kres kultowej Jednostki ...

Gdy 57 lat temu pierwszy elektryczny zespół trakcyjny EN57 wjechał na polskie tory, mało kto przypuszczał, że rozpoczyna się era pojazdu kolejowego, który stanie się podstawowym pojazdem kolejowym dla masowych przewozów pasażerskich. Całe pokolenia jeździły popularną Jednostką do pracy i szkoły.

Gdy na początku XXI wieku rozpoczął się proces modernizacji EN57 i jak grzyby po deszczu wyjeżdżały kolejne wersje zmodernizowanych Jednostek - SPOT i seria 20xx, EN57KM, EN57AKM, EN57AKŁ, EN57AL, EN57AKW, EN57AKD - wydawało się, że kres kultowej Jednostki nigdy nie nastąpi.

Jednak z początku powolny, a obecnie przybierający na sile napór producentów nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych odniósł skutek. Kulminacyjnym punktem okazało się podpisanie największego kontraktu w historii polskich spółek kolejowych na zakup pojazdów kolejowych. Gdy w 2018 roku Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych ze Stadler Polska Sp. z o.o., stało się jasne, że ten czołowy przewoźnik na rynku przewozów pasażerskich nie będzie już inwestował w modernizacje EN57.

Z enuncjacji prasowych wiemy, że ostatnie zmodernizowane EN57 zostaną przekazane dla Kolei Mazowieckich do końca tego roku. Los EN57 i jej pochodnych jest niemal przesądzony. Pojeżdżą tak długo, jak będą potrzebne. Koleje Mazowieckie zapowiedziały, że wycofują się z dalszego inwestowania w stare Jednostki

W przypadku Przewozów Regionalnych sytuacja z EN57 wygląda trochę inaczej. W latach 2006 i 2007 zmodernizowano do standardu SPOT 75 sztuk EN57. Spółka ma ograniczone możliwości w zakresie wymiany taboru i wydaje się niemal pewne, że PR będą dalej modernizowały EN57.

Na kolei nic nie dzieje się z dnia na dzień. Obecnie bardzo trudno przewidzieć, kiedy nastąpi wycofanie z eksploatacji ostatniej Jednostki. Dzisiaj jednak wiemy, że kres kultowej Jednostki już nadszedł.

Witold Witecki - redaktor naczelny

Spis Treści

3 _ Historia pisana na nowo. Px48-1724 ze stacji Jędrzejów Wąski
6 _ Tramwaje Warszawskie w zajezdni R3-Mokotów: #5 #795 #1000 #1001 #1006
10 _ Kolejowy szlak wilczych oczu Choszczówka - Legionowo
13 _ Z Łącznej do Berezowa po drogach i bezdrożach
16 _ Remont kolejowego mostu Gdańskiego (2)
18 _ Kielce Herbskie. Czy kolejowe pustkowie czeka na ... nie kolejową szansę?
20 _ Stacja Mińsk Mazowiecki w godzinach szczytu przewozowego
23 _ Kolejowe Odolany. Beztorowie przy Tynkarskiej
26 _ Węglarka typ E04A zoptymalizowana do transportu kruszyw
28 _ Kolorowe pociągi cz. 3: SREBRNY i CZERWONY
30 _ ET41-196 na łącznicy kolejowej nr 568
32 _ Lucynów. Najmłodszy przystanek kolejowy pomiędzy Tłuszczem i Wyszkowem
36 _ Class 66604 na pustej stacji Nida
37 _ Warszawa Główna Osobowa wersja 2.0
39 _ 401Da-170 i SM42-2373 na stacji Nida
42 _ CMK w okolicy posterunku odgałęźnego Knapówka
45 _ Wózek motorowy WM-15Ak nr 467 na łącznicy nr 506
46 _ Stacja kolejowa Wąchock ... pół żartem, pół serio
49 _ Przystanek kolejowy Warszawa Powązki cz. 1
52 _ SM42-1097 na herbskiej stacji

... na okładce ...

Elektryczny zespół trakcyjny EN57AKM-1585, jako pociąg Kolei Mazowieckich R3 do Warszawy Zachodniej, zbliża się do przystanku kolejowego Witanów | 22 sie 2019

Pobierz | Download