... kolej przyspiesza, ale powoli ...
Jednym z kluczowych argumentów podnoszonym przez zwolenników budowy Kolei Dużych Prędkości jest imponująca prędkość, jaką mogą rozwijać pociągi na tego typu liniach kolejowych. Prędkość działa na wyobraźnie. Brzmi pięknie, a jeszcze lepiej się sprzedaje.
Plany rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce były od lat, ale dopiero od kilku lat przybierają realnego wymiaru. Już mało kto pamięta, że według prognoz sprzed lat, od 2020 roku powinny w Polsce funkcjonować dwie linie kolejowe, na których pociągi miały jeździć z prędkością 300 km/h (za tts 11-12/2010). Plany dotyczyły linii Warszawa – Łódź – Wrocław – Poznań (500 km) i Warszawa – Katowice/Kraków (212 km).
Z planów budowy KDP z prędkościami 300 km/h póki co nic nie wyszło, ale też nie jest tak, że KDP w Polsce nie funkcjonują. Funkcjonują, ale przy maksymalnej prędkości 200 km/h, która to prędkość jest minimalną, która kwalifikuje linię kolejową do zaliczenia jej do KDP.
W Polsce, zgodnie z Regulaminem Sieci 2021/2022 - zał. 2.1 (P) Wykaz maksymalnych prędkości - pasażerskie składy wagonowe i lokomotywy luzem, pociągi mogą rozwijać prędkość 200 km/h na linii kolejowej nr 4 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie (135,007 km po torze N i 134,932 km po torze P) oraz na linii kolejowej nr 9 Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny (112,98 km po torze N i P).
O wiele lepiej wyglądają u nas pojazdy kolejowe, przystosowane do KDP, niż drogi po której jeżdżą. PKP Intercity posiada 20 siedmioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości z rodziny Pendolino oraz 10 lokomotyw Eurosprinter (EU44 - "Husarz"). Z lokomotywami EU44 jest pewien problem, bo o ile mogą bez problemu prowadzić pociągi z prędkością 200 km/h, to jednak z powodów formalno-technicznych nie mogą. W ciągu ostatnich 10 lat PKP Intercity ogłosiło 5 przetargów na montaż system ETCS w lokomotywach EU44, który to system warunkuje jazdę EU44 z prędkością 200 km/h. Ostatni przetarg został zorganizowany w 2022 roku.
Czy w ciągu najbliższego czasu możemy spodziewać się budowy nowych odcinków KDP w Polsce? Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że w 2024 roku na pewnych odcinkach CMK pociągi będą rozwijały prędkość 250 km/h.
Rozwój KDP w Polsce zależy też od ... układów politycznych. Jeżeli rozpocznie się budowa CPK i tzw. "szprych", to pociągi jadące z prędkościami 300 km/h staną się realne. Jeżeli budowa CPK nie dojdzie do skutku, to w bliżej dającej się przewidzieć przyszłości niewiele będzie można powiedzieć o realnym rozwoju KDP w Polsce.
Witold Witecki - redaktor naczelny
3 _ SU46 w Kielcach ... a to niespodzianka
7 _ ET41-089 po spotkaniu ze środkiem czyszczącym i szczotką?
9 _ Stacja kolejowa Końskie cz. I
16 _ SM42-2164 na towarowym Rembertowie
19 _ Ze stacji Krusze do stacji Emilianów z SA135-022 w tle
23 _ Neoplan mobilny
27 _ Škoda 182 024-0 na stacji Łączna
31 _ ET22-1206 pod semaforem w Zielonce
37 _ Świętokrzyski EN57-005 cz. I
42 _ M2 Stadion Narodowy cz. 1
50 _ ... powinienem się już przyzwyczaić do takich widoków, ale jakoś nie mogę ...
56 _ Linie tramwajowe zastępcze 70 i_71
61 _ Kolejowym szlakiem Modlin - Chotomów cz. 3. Leśną ścieżką do Chotomowa
65 _ Defekt specjalny Kolejki Mareckiej cz. 5
69 _ Pociąg z wagonami serii Tads
77 _ Kolej Rogowska ... urywki z_historii cz. 1
85 _ SM42-1087 na stacji Kielce Herbskie
Dworzec kolejowy Koluszki, zlokalizowany na peronie nr 2 stacji Koluszki. Kultowy dworzec przeznaczony jest do rozbiórki. Mimo, że do rozbiórki miało dojść w 2022 roku, dworzec nadal stoi | 27 czerwca 2021